ترکیه، زندان بزرگ روزنامه نگاران

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با یکه تازی در قدرت و حاکم کردن فضایی از حکومت پلیسی بر کشور و جنگ تمام عیار علیه کُردها، سرنوشت کشورش را به سمتی برده است که در معرض تهدید جدی قرار دارد.

اردوغان همچنان به طرح سیاسی خود مبنی بر رهبری واحد در نظام جمهوری جدید ترکیه ادامه می دهد و همچنان از ذخیره قومیتی برای جنگ واقعی داخلی علیه کُردها بهره برداری می کند و با دستاویز قرار دادن کودتای نافرجام به دنبال تمرکز مجدد بر حکومت پلیسی است.

کاهش ثبات و امنیت در شهرهای بزرگ ترکیه

میزان کاهش ثبات و امنیت در شهرهای بزرگ ترکیه به ویژه پس از تلاش برای کودتای نافرجام و نیز حملات تروریستی در نقاط مختلف ترکیه و بیشتر از همه در استانبول نه از چشم مسافران  خارجی پنهان می ماند نه از نگاه ساکنان این شهرها. 

پیش از سلسله انفجارهایی که پایتخت تاریخی ترکیه را به لرزه در آورد و پیش از تلاش برای کودتای نافرجام، استقرار نیروهای نظامی در خیابانهای بزرگ ناآشنا بود اما چهره  کنونی شهرهای ترکیه بیانگیر یک کشور امینتی و پلیسی است که دستگیری افراد در پیش چشم مردم و در ملأ عام به یک صحنه عادی تبدیل شده است و در پرتو قانون وضعیت فوق العاده که پس از کودتا به اجرا گذاشته شده است، هر شخصی هر زمانی در معرض بازجویی قرار دارد.

این وضعیت فقط به ترک ها محدود نیست بلکه به گفته یک دانشجوی عرب در یکی از دانشگاهای ترکیه، صحبت نکردن به زبان ترکی و یا ظاهر شدن نشانه های تابعیت عربی چه بسا روبه روشدن با واکنش های نژادپرستانه را به دنبال داشته باشد.

ترکیه، زندان بزرگ روزنامه نگاران

حملات پلیسی به اضافه اعمال محدودیت علیه روزنامه نگاران تا جایی پیش رفته است که گویی ترکیه به یک زندان برای اصحاب رسانه تبدیل شده است است زیرابه گفته روزنامه نگااران بدون مرز، در طول یک سال اخیر اردوغان هر نوع تنوع رسانه ای را سرکوب کرده و از بین برده است.

اورهان اردیگ، روزنامه نگار کهنه کار ترک، در این باره گفت: 59 سال در این حرفه فعالت داشته ام اما هیچ گاه به این اندازه ترس حاکم نشده بود.

تجربه بدترین بحران تاریخ معاصر ترکیه

این وضعیت ناشی از این است که اردوغان و دولت او تلاش برای کودتای نافرجام نظامی را برای تنگ کردن عرصه بر فعالان حقوق بشری و از بین بردن ضمانت های اصلی دموکراسی به کار گرفتند و به این ترتیب ترکیه وارد بدترین بحران های خود در تاریخ معاصر شد.

اردوغان سیاست‌های خطرناک منطقه‌ای را تا آخر خط پیش می‌برد

در این شرایط بسیاری از روزنامه نگاران و محققان ترک اذعان دارند که اقدام اردوغان در گره زدن سرنوشت کشور با سیاست های شخصی خود موجب شده است در سطح منطقه ای با وجود تمام خطرات و پیچیدگی ها تا آخر خط برود.

همچنین در سطح داخلی وی به دلیل حمایت از گروههای افراطی در سوریه و عراق در معرض تهدید قرار دارد به اضافه اینکه نتیجه حاصل از درگیری که در جنوب شرق کشور در مقابله با حزب کارگران کردستان به راه انداخته است او را در معرض تهدید قرار داده است.

احتمال بازگشت ترکیه به شرایط بدتر از دهه نود

چه بسا در شرایطی که منطقه در بحران به سر می برد و ترکیه نیز به دلیل حضور کُردها در شهرهای مختلف با تغییر جغرافیایی جمعیتی روبه رو است، این جنگ تمام عیار اردوغان علیه یک گروه کُرد نه تنها ترکیه را به دهه نود بازمی گرداند بلکه کشور را در مرحله خطرناکتر از آن قرار می دهد .

در پرتو ترس و نگرانی از سیاست های خودمحورانه و شخصی اردوغان و نگرانی روزافزون از کاهش دموکراسی و نیز بازگشت حکومت پلیسی و سرنوشتی که اردوغان شخصا برای ترکیه رقم زده است، به نظر می رسد کشور در معرض تهدیدات جدی قرار دارد که چه بسا به وی امکان تحقق رویای جمهوری دوم را ندهد.