تحلیف ترامپ، لحظه وحشت است

 وبسایت بی بی سی عربی تأکید کرد که روزنامه های چاپ انگلیس لحظه تحلیف ترامپ را لحظه بیم و هراس نامیده اند، و معتقدند که وی از مسیر تعریف شده رئیس جمهور خارج خواهد شد.

روزنامه آبزرور، در سرمقاله امروز خود با عنوان "ما حق داریم از ریاست جمهوری ترامپ بترسیم" می نویسد؛ معمولا لحظه تحلیف رئیس جمهور در امریکا لحظه امیدبخش و جشن دموکراسی و انتقال مسالمت آمیز قدرت است و تأکید بر اصول و قوانینی است که در قانون اساسی امریکا در سال 1789 تعریف شده اند؛ اما لحظه تحلیف ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری امریکا که در روز جمعه برگزار می شود، لحظه ترس و وحشت است.

این روزنامه ضمن یادآوری مواضع خود پس از آنکه ترامپ در تابستان سال گذشته به عنوان نامزد جمهوری خواهان منصوب شد گفت که وی از همان لحظه با مواضعی که حکایت از جهل و تعصب ونژاد پرستی و زن ستیزی و مخالفت با حق آزادی بیان داشت عدم شایستگی خود را برای این سمت ثابت کرده است.

این روزنامه تصریح می کند که از زمان پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات وی در نوامبر گذشته تغییری در رفتارها و مواضع وی احساس نشده است و کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته وی نیز نتوانست امیدی به اصلاح رفتارها و مواضع گستاخانه وی به وجود بیاورد.

در سرمقاله این روزنامه آمده است که ترامپ در چند دقیقه کل آژانس های جاسوسی امریکا را زیر سئوال برد، مکزیک را تهدید کرد و گفت که دیوار مرزی با این کشور را حتما می سازد، شرکت های امریکایی را که در خارج از کشور سرمایه گذاری کنند، تهدید کرد و تیشه به ریشه نظام تأمین بهداشتی اوباما زد و کل نهادهای اطلاع رسانی را به باد تمسخر گرفت و به یک قرارداد تجاری مبهم دو میلیارد دلاری می بالد.

این روزنامه پس از اشاره به تمام مشکلات رفتاری و مواضع ترامپ، در پایان سرمقاله خود نوشت این رفتار شایسته یک رئیس جمهور نیست.