فروش سلاح های آمریکایی به عربستان

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه اعلام کرد در چارچوب تقویت کشورهای هم‌پیمان آمریکا در منطقه خلیج فارس، به زودی تجهیزات دفاعی به ارزش یک میلیارد دلار به عربستان و کویت می فروشد.

 

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد بر اساس روند اداری، که برای فروش سلاح باید صورت بگیرد، وزارت خارجه این کشور به زودی از کنگره می خواهد با فروش ده فروند بالن رصد و نظارتی (سامانه کشف مداوم تهدید) ساخت شرکت اسلحه سازی «لاکهید مارتین» و همچنین تجهیزات و آموزشی برای فعالیت مطلوب این بالن ها موافقت کند.

 

ارزش این بالن‌ها، که نظارت و جاسوسی از بالا را مقدور می سازد، 525 میلیون دلار برآورد می‌شود.

 

واشنگتن اعلام کرد این قرارداد (فروش بالن به عربستان) باعث تقویت اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا از طریق تقویت هم پیمان مهم خود (اشاره به عربستان) در منطقه خاورمیانه می‌شود.

 

وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه آمریکا همچنین ابراز امیدواری کردند کنگره با امضای قراردادی به ارزش 400 میلیون دلار، برای تعمیر و نوسازی بالگردهای هجومی آپاچی فروخته شده به نیروهای مسلح کویت موافقت کند.

 

واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود کویت نقش مهمی در حمایت از تلاش های آمریکا برای تضمین صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه از طریق فراهم کرد پایگاه نظامی و دروازه ورودی برای نیروهای آمریکایی در منطقه ایفا می کند.