هم حزبی های ترامپ هم به دستور جنجالی اعتراض کردند

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم کلسی اسنل، کارون دمیرجیان و مایک دبونیس نوشت: شماری از جمهوری خواهان کنگره آمریکا در مواجهه با انتقادات شدید و انتشار اخبار از هرج و مرج و اعتراضات در فرودگاه های سراسر کشور، روز شنبه فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را درخصوص توقف ورود پناهجویان و شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا زیر سوال بردند.

 

لازم به ذکر است که پال رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواه اکثریت سنا در میان این جمهوری خواهان نیستند. رایان یکی از قانونگذارانی است که روز جمعه از فرمان اجرایی ترامپ حمایت کرد.

 

رایان و دیگر جمهوری خواهانی که از اقدامات ترامپ دفاع می کنند با انتقاد دموکرات ها، فعالان حقوق بشر و حتی برخی از اعضای حزب خود مواجه شده اند. به گفته برخی از منتقدان، دفاع رایان و سکوت مک کانل یک شکست اخلاقی است که آنها را در یک بحران انسانی شریک می کند.

 

سناتور کریس مورفی در توئیتر، عکسی از پسربچه ای را قرار داد که در سال 2015 زمانی که به همراه خانواده اش از سوریه گریخته بودند جان خود را از دست داد و جسد او در ساحل ترکیه پیدا شد. وی سپس نوشت: «به همکارانم: اگر تصمیم گرفتید امروز سکوت کنید، هرگز بار دیگر درباره مسائل اخلاقی آمریکا برای من سخنرانی نکنید.»

 

سناتور چارلی دنت، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «مسخره است. فکر می کنم هدف او را درک می کنم اما متاسفانه این فرمان بدون بررسی های کامل صادر شده است. نکات بسیار بسیار ظریفی در سیاست مهاجرتی وجود دارد که می تواند برای بسیاری از افراد بی گناه و آسیب پذیر در سراسر جهان حکم مرگ یا زندگی را داشته باشد.»

 

دنت که نماینده جامعه بزرگ سوری ها در شهر آلن تاون پنسیلوانیا است گفت روز شنبه یکی از ساکنان این شهر که اعضای خانواده اش در فرودگاه بین المللی فیلادفیا از ورود به کشور منع شدند، با وی تماس گرفته است. شش عضو این خانواده که روادید دریافت کرده و حتی خانه ای در پنسیلوانیا خریده بودند با پرواز قطر وارد فرودگاه شدند اما چند ساعت بعد بازگردانده شدند. دنت از دولت ترامپ خواست به سرعت این فرمان را متوقف کند.

 

وی گفت: «این ممنوعیت نود روزه زندگی این خانواده و دیگران را به خطر می اندازد و غیرقابل قبول است و من از دولت می خواهم اجرای این فرمان را متوقف کند تا زمانی که سیاست حساب شده تری اتخاذ شود.

 

سناتور جمهوری خواه جف فلیک نیز روز شنبه در وبلاگ مدیوم علیه اقدام ترامپ مطالبی نوشت. وی که از مخالفان پیام های توئیتری ترامپ علیه مسلمانان است گفت دولت ترامپ حق دارد نگران امنیت ملی باشد اما به این اقدام که به طور گسترده مانع ورود همه کسانی است که روند مهاجرت را گذرانده اند، اعتراض کرد. 

 

وی افزود: «این که حتی کسانی که اقامت دائم دارند نیز یا بازداشت شده اند یا حتی بازگردانده شده اند قابل قبول نیست. افزایش امنیت ملی مستلزم آن است که ما دیدگاه روشنی درباره تروریسم افراطی داشته باشیم بدون آن که آن را به همه مسلمانان نسبت بدهیم.»

 

برخی از محافظه کاران نیز نگران هستند که ممانعت از ورود افراد دارای اقامت دائم و کارت سبز به آمریکا نقض قانون اساسی محسوب شود. بسیاری به صورت غیرعلنی ابراز نگرانی کرده اند که این فرمان موجب  چالش های زیادی در دادگاه ها شود. جاستین آماش، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از معدود جمهوری خواهانی بود که به صورت علنی از این مسئله ابراز نگرانی کرد. وی در توئیتر نوشت این فرمان خارج از قانون اساسی است و آن را تضعیف می کند.

 

وی افزود: «ممنوعیت ورود مهاجران بر اساس ملیت آنها قانونی نیست و اگر رئیس جمهور می خواهد قانون مهاجرت را تغییر دهد باید با کنگره همکاری کند.»

 

اکثریت جمهوری خواهان در کنگره از جمله میچ مک کانل درباره این فرمان سکوت کرده اند. 

 

ادوارد رویس، رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان روز شنبه گفت از این فرمان حمایت می کند اما امیدوار است راه حلی برای کسانی که در زمان اعلام این فرمان در حین عبور از مرز بوده اند، پیدا شود.

 

ایوان مک مولین، مامور سابق سیا و مدیر سابق بخش سیاسی فراکسیون حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان، یکی از معدود جمهوری خواهانی است که به صورت علنی با این فرمان مخالفت کرد.