گرگ تیلمن خطاب به ترامپ: توقع دارید ایران استقلال خود را رها کند؟!!

گروه بین الملل - گرگ تیلمن، دیپلمات برجسته آمریکایی که ٢٥ سال در وزارت خارجه و کمیته اطلاعاتی‌ سنای آمریکا مشغول به کار بوده است، درباره هشدار اخیر دولت ترامپ به ایران نوشت:

به گزارش افکار نیوز، درحالی‌که دنیا با بحران‌های بین‌المللی فراوانی دست‌به‌گریبان است، بسیار عجیب است که دولت جدید صرفاً به خاطر آزمایش یک موشک بالستیک که نه امنیت آمریکا را تهدید می‌کند، نه ضد برجام است، نه برای متحدان آمریکا در منطقه خطری در بردارد و نه حتی هیچ قانون بین‌المللی پذیرفته شده دیگری را نقض کرده است، موضعی چنین شدید بگیرد!

مشکل این نیست که دولت می‌خواهد رفتار ایران را کنترل نموده و آن‌ها را از پیگیری برنامه‌های موشکی خود منصرف نماید، چه این اقدام، اقدامی است که سال‌ها است همه دولت‌ها درصدد انجام آن بوده‌اند. مشکل این است که دولت کنونی از اولویت‌بندی تهدیدات مهم عاجز است.

دولت اوباما فلج کردن توان هسته‌ای ایران را در اولویت سیاست‌های خود قرار داد و توانست با ایجاد اجماعی بین‌المللی، از طریق دیپلماسی حکومت ایران را وادار به پذیرش برجام نماید و برنامه هسته‌ای آن‌ها را ١٥ سال به عقب ببرد. دولت اوباما به‌خوبی درک کرده بود که بدون توان هسته‌ای، توان موشکی ایران را می‌توان تحمل کرد و تحت کنترل خود درآورد.

هشدار دولت آقای ترامپ به ایران به چه معنی‌ است؟ آیا دولت ترامپ می‌خواهد ایران به‌عنوان یک کشور مستقل عمل نکند؟ بدون کلاهک هسته‌ای، موشک‌های ایران که تدافعی هستند چه خطری دارند؟ درواقع تلاش ایران نتیجه یک مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای است! 

در جنگ ٨ سالۀ عراق علیه ایران، ایران خود بزرگ‌ترین قربانی موشک‌های بالستیک بود که مرگ و کشتار را برایش به ارمغان آورد. ایران موشک‌های دوربرد ندارد اما‌ سه‌ تا از همسایگان این کشور دارند. ایران کلاهک هسته‌ای ندارد، ولی‌ سه‌ کشور در آن منطقه دارند. از طرفی ایران یک نیروی هوایی نیرومند و پیشرفته که بتواند جبران کمبودهای تسلیحاتی دیگرش را بکند نیز ندارد اما‌ سعودی و اسرائیل دارند. ایران چگونه باید از خودش دفاع کند؟ در حقیقت مواردی که در آمریکا درباره آزمایش‌های موشکی ایران گفته می‌شود صحیح نیست!

توصیه من به تیم مشاوران امنیتی دولت جدید این است برای مهار موشکی ایران تلاش کنید، ولی فتیله را پایین بکشید و مسائل امنیتی بزرگتر را در اولویت قرار دهید.

گرگ