مطبوعات آمریکا به کاخ سفید هشدار دادند

نشریه فوربز در گزارشی به قلم مارک جویلا در پایگاه اینترنتی خود نوشت: مطبوعات آمریکا با انتقاد شدید از منع ورود برخی خبرنگاران به نشست خبری روز جمعه کاخ سفید، این اقدام را مستبدانه و ناقض متمم اول قانون اساسی آمریکا توصیف کردند و  به کاخ سفید هشدار دادند سخنان دلسردکننده و اقدامات محدودکننده، مانع از آن نمی شود که خبرنگاران به وظایف خود عمل کنند.

 

ترامپ روز جمعه قول داد علاوه بر عمل به وعده های انتخاباتی خود برای احداث دیوار مرزی و محدود کردن مهاجرت، کاری هم در مورد رسانه ها انجام خواهد داد. به نظر می رسد شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی ترامپ با منع حضور برخی خبرنگاران در نشست خبری بدون دوربین کاخ سفید، این پیام او را در همان روز عملی کرد. 

 

روزنامه های بزرگ کشور با پاسخ صریح در سرمقاله های شماره روز شنبه خود، به کاخ سفید هشدار دادند سخنان دلسردکننده و اقدامات محدودکننده، مانع از آن نمی شود که خبرنگاران به وظایف خود عمل کنند. نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: «شاید ترامپ بخواهد ببیند معنای متمم اول قانون اساسی چیست و خود را با آن وفق دهد. در ماجراهای واترگیت، مونیکا لوئینسکی یا هر رسوایی و بحران دیگر، هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا از هیچ یک از احزاب، هرگز یک سازمان خبری معتبر را از حضور در نشست خبری کاخ سفید منع نکرده اند.» 

 

سخنان رئیس جمهور در «نشست اقدام سیاسی محافظه کاران» که بزرگترین همایش فعالان محافظه کار است، ظاهراً موجب تشدید اختلاف دولت ترامپ با رسانه ها شده است؛ دولتی که در روزهای اخیر، به خبرنگاران برچسب «دشمن» زده است. 

 

ترامپ جمعه گفت: «اخبار جعلی گویای حقیقت نیست، و نماینده مردم نیست و هرگز هم نخواهد بود. ما قصد داریم در این باره کاری انجام دهیم.» 

 

ظاهراً اعضای دفتر مطبوعاتی کاخ سفید و کارکنانشان خود را برای درگیری گسترده آماده کرده بودند. 

 

لس آنجلس تایمز در سرمقاله خود نوشت: «اگر منظور، ارعاب خبرنگاران برای نوشتن مطالب کمتر درباره چیزهایی است که دولت دوست ندارد و مطالب بیشتر درباره آنچه دولت دوست دارد، این تلاش محکوم به شکست است.» 

 

وی افزود: «ترامپ در طول دو سال گذشته رویکردهایی نگران کننده درباره اقتدارگرایی ریاست جمهوری ابراز کرد، و تنبیه سازمان هایی که گزارش های انتقادآمیز از رئیس جمهور منتشر می کنند، درست در همین مقوله می گنجد.» 

 

دیلی نیوز در صفحه نخست خود نوشت: «سلب آزادی مطبوعات: دیلی نیوز، تایمز، و رسانه های دیگر پس از وعده ترامپ برای مبارزه با «اخبار جعلی» (از حضور در نشست خبری) منع شدند.» 

 

این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: «اینکه رئیس جمهور به خود جرات می دهد تا سردبیران را دست بیندازد، دلسردکننده است؛ اینکه او دورویی خود را نمی بیند، حیرت آور است.» 

 

رسانه های دیگر حتی پا را از این فراتر گذاشتند و اعلام کردند که ترامپ روز جمعه «تاکتیک های خشونت آمیز یک فرد مستبد» را از خود نشان داد.

 

 لورانس داگلاس از روزنامه گاردین، دولت ترامپ را به «حمله افراطی به متمم اول قانون اساسی» متهم کرد و خواستار پاسخی قاطع شد. وی در مقاله خود نوشت: «در واقع، این خصیصه حاکمان مستبد است که مخالفان را به دشمن تبدیل می کنند. مخالفان باید مشارکت داده شده و متقاعد شوند، در حالی که دشمن منزوی  و سرکوب می شود.»