آنکارا شریک خوبی برای واشنگتن و مسکو است
 «نعمان کورتلموش» معاون نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند پیروز جنگ‌های نیابتی خاورمیانه باشد، آنکارا را شریکی مناسب برای واشنگتن و مسکو جهت همکاری برای حل بحران‌های منطقه توصیف کرد.

کورتلموش در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «اِن.تی.وی» گفت ترکیه یک شریک و همکار واقعی برای آمریکا و روسیه است تا با همکاری یکدیگر از درگیری احتمالی میان آن دو جلوگیری کرده و هم اینکه منافع مسکو و واشنگتن در خاورمیانه را حفظ کند.

وی درخصوص بحران سوریه ادعا کرد: «جنگ‌های نیابتی در سوریه نمی‌تواند تجت هیچ شرایطی ادامه داشته باشد و احتمال ندارد هیچ کشوری به تنهایی در آن موفق شود. منافع به دست آمده از طریق جنگ‌های نیابتی در منطقه دائم نخواهد بود.»

به نوشته روزنامه «ینی شفق» معاون نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه تمرکز اصلی باید بر ایجاد صلح در سوریه باشد، تصریح کرد: «اگر آنها بخواهند این جنگ‌های نیابتی را ادامه دهند، آمریکا و روسیه در نهایت با هم درگیر خواهند شد. بر آنها لازم است که جهت جلوگیری از رخ دادن آن (درگیری) با ترکیه همکاری و توازن قوای محکمی در منطقه ایجاد کنند.»

در حالی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بطور مداوم از شرکت کردن آنکارا در عملیات آزادسایز «رقه» و حرکت نظامیان عملیات تجاوزکارانه «سپر فرات» به سمت این شهر صحبت می‌کند اما کورتلموش تاکید کرد ترکیه در هیچ اقدامی که طی آن مجبور شود «با یک گروه تروریستی (نیروهای دموکراتیک سوریه) برای شکست دادن گروه تروریستی دیگر (داعش) همکاری کند» وارد نخواهد شد.

وی اما با تکرار اظهارات اردوغان خواستار عقب نشینی تمام نیروهای کُرد شمال سوریه به شرق رودخانه «فرات» شد و گفت ترکیه چشم‌داشتی به قلمرو سوریه ندارد.