جعفری:قرار دادن نام ما در فهرست مهاجرتی ترامپ بی‌تجربگی بود

وزیر خارجه عراق در گفتگو با شبکه المیادین درباره مبارزه با داعش، تحولات منطقه‌ای و فهرست ضدمهاجرتی آمریکا سخن گفت.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین درباره مبارزه با داعش در موصل گفت: در این نبرد عراق با تمام وزن بشری، تمدنی و تاریخی خود در برابر دار و دسته‌ای قرار گرفته است که از گوشه و کنار جهان به عراق آمده‌اند و از اتباع بیش از 100 کشور دنیا هستند. هم اکنون نیروهای عراقی این تروریست‌ها را با موفقیت تمام به عقب می رانند. 

 

وزیر خارجه عراق افزود: تروریست‌ها رویای تشکیل یک کشور را در سر خود می‌پروراندند، آن ها این خیال خام را در سر داشتند، اما پس از آنکه واهی بودن این خیال مشخص شد آن ها صرفاً به دنبال حفظ مناطقی بر آمدند که اشغال کرده بودند. وقتی این رویای تروریست ها نیز بر باد رفت، آن ها دیگر فقط برای اثبات وجود خود تلاش کردند. 

 

جعفری اضافه کرد: پیروزی‌هایی که در موصل به دست آمده است تنها پیروزی نیروهای مسلح عراق محسوب نمی شود بلکه پیروزی اراده ملی و سیاسی عراق است. همچنین این پیروزی، پیروزی تمامی کشورهایی است که در نبرد با تروریسم در کنار عراق قرار گرفتند و از عراق حمایت به عمل آوردند.

 

وی در ادامه با اشاره به تحقق نیافتن وعده این کشور برای پاکسازی مناطق اشغالی تا آخر سال 2016 گفت: برای ما سخت است که بپذیریم که برای دستیابی به پیروزی در زمان مشخص شده، عده‌ای بیگناه (غیرنظامیان) که داعش از آنها به عنوان سپر استفاده می‌کند، قربانی شوند.

 

وزیر خارجه عراق گفت: نبرد موصل جدای از آنچه در کشورهای همسایه می گذرد نیست. ما در برابر یک ارتش کلاسیک قرار نداریم و نبرد ما یک نبرد کلاسیک نیست. ما با یک گروهی می جنگیم که بیشتر شبیه به خفاش هایی هستند که در شب پرواز می کنند. در میان نیروهای مسلح عراق یک معادله بی نظیر صورت گرفت، منظورم من از معادله این است که همچنان که داعش از فلسفه وحشت‌آفرینی برای گسترش هراس استفاده می کند، نیروهای عراقی از فلسفه شهادت برای ایجاد امنیت و آرامش پیروی کردند. این معادله‌ای که ایجاد شده است معادله‌ای زیبا برای تحقق پیروزی است. 

 

جعفری درباره نقش آمریکا در نبرد موصل گفت: در شانزدهم سپتامبر سال 2014 ائتلاف بین المللی تشکیل شد، عراق برای این ائتلاف شرط هایی داشت، شرط عراق این بود که این ائتلاف، به عراق و نیروهای مسلح این کشور برای مبارزه با تروریست ها کمک کند بدون آنکه به حاکمیت سرزمینی عراق لطمه ای وارد کند، بدون آنکه با قانون اساسی عراق مخالفت کند و بدون اینکه بخواهد بدون اجازه عراق دست به کاری بزند. کسانی که ما با آنها می جنگیدیم عراقیانی نبودند که علیه نظام سر به شورش برداشته باشند، بلکه ما با کسانی می جنگیدیم که علیه بشریت سر به شورش برداشته بودند و به بیش از صد کشور تعلق دارند. بنابراین کاملاً طبیعی بود که ما کمک این کشورها را بپذیریم، از این رو نیروهای بیگانه به زور وارد عراق نشدند، بلکه با درخواست و موافقت خود عراق وارد عراق شدند. ضرورت میدانی اقتضای آن را داشت که ما با کشورهای جهان همکاری داشته باشیم. 

 

وی در خصوص منابع مالی داعش گفت: بر همگان روشن است که این امکانات بسیار زیادی که در دست داعش است ناشی از یک مشت کمک ناچیز یا غارت بانک ها و تسلط بر چاه های نفت و فروش نفت نیست. این امکانات بسیار زیاد، امکاناتی است که از سوی برخی کشورها در اختیار آنها قرار داده شده است. هم اکنون وقت آن نیست که به این مساله بپردازیم. فقط به شما بگویم که داعش با دو عامل پیش می رود، یک عامل توان مالی بسیار زیاد است، همچنین عامل رسانه‌ای نیز به صورت پرحجمی آنها را پوشش می دهد. همچنین برخی کشورها این داعشی‌ها را آموزش می دهند و برخی از کشورها نیز بر حضور این تروریست ها چشم می پوشند و آنها را به کشور قربانی ترانزیت می کنند.

 

وزیر خارجه عراق در ادامه پرسشی تامل‌برانگیز مطرح کرد و گفت: این سوال مطرح است که یک فرد داعشی چگونه از نقاط دوردست جهان به عراق می آید. هم اکنون در جهان دوربین‌های مربوط به ماهواره‌های اطلاعاتی و هواشناسی حتی عباراتی را که بر روی یک پاکت سیگار نوشته شده است می‌خوانند و تشخیص می‌دهند، بنابراین آیا می شود این داعشی ها وارد عراق شوند و کسی خبردار نشود که این ها چگونه به عراق می‌آیند؟

 

ابراهیم جعفری در خصوص دیدار غیرمنتظره عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، از عراق گفت: فلسفه دیپلماسی عراق این است که با دیگر کشورها ارتباط داشته باشد و چنانچه مشکل در روابط میان کشورهای همسایه عراق بروز پیدا کند برای حل این مشکلات و ایجاد مصالحه میان آن ها بکوشد. با این حال ما با هر کشوری به صورت دو جانبه و جدای از رابطه با کشوری دیگر تعامل داریم. شاهد این مدعا اینکه ما در عین حالی که با سوریه رابطه داریم با ترکیه نیز روابط مان برقرار است و در عین حالی که با جمهوری اسلامی ایران رابطه داریم با عربستان نیز رابطه داریم. ما برقراری اینگونه روابط را یک اقدام متعارض نمی دانیم بلکه آن را فرصتی برای ایجاد تقارب میان این کشورها تلقی می کنیم. 

 

وی افزود: امروز عراق، عراق سالهای قبل که کارش صدور جنگ بود نیست، عراق دیگر آن عراقی نیست که کویت را اشغال کرد و 8 سال با ایران جنگید و با توپخانه عربستان را هدف قرار داد. امروز عراق تنها پیام امنیت، محبت و برادری برای همسایگان خود می فرستد. ما بسیار تمایل داریم که از فاصله میان همسایگان خود بکاهیم. 

 

وزیر خارجه عراق در خصوص این مطلب که اخیراً جنگنده های عراقی مواضع داعش را در سوریه هدف قرار داده اند، گفت: طبیعت تعامل میدانی این مساله را اقتضا کرده است، عراق نمی خواهد در امور هیچ کشوری مداخله کند و حاکمیت هیچ کشوری را نقض نمی کند. ما به آسمان و زمین هیچ کشوری تجاوز نمی کنیم و در امور مردم و ثروت های دیگر کشورها دخالتی انجام نمی دهیم، اما چنانچه حاکمیت عراق در معرض نقض قرار گیرد و برخی گروه ها به دنبال پیاده کردن هدف های خود در خاک عراق باشند ما چاره‌ای جز آن نداریم که با هماهنگی با کشور ذیربط یا حداقل خبر دادن به آن علیه این گروه ها اقدام کنیم. 

 

جعفری در خصوص اقدام دولت ترامپ در حذف نام عراق از میان هفت کشور اسلامی که با محدودیت هایی برای ورود به آمریکا رو به رو بودند، گفت: ما صدای ملت، دولت و پارلمان عراق را به گوش دولت و مسئولان ذیربط آمریکایی رساندیم و گوشزد کردیم که این اقدام یک اقدام اشتباه است. ما تاکید کردیم که نمی توان عراق را به عنوان یک کشور تروریستی تلقی کرد. عراق کشوری است که با تروریسم مبارزه می کند، عراق خود قربانی تروریسم است، عراق دست تروریست ها را کوتاه کرده است و پیروزهای درخشانی در مبارزه با تروریسم به دست آورده است. بنابراین زشت است که کشوری که قربانی تروریسم است و پرچم مبارزه با تروریسم را بر دوش خود دارد به عنوان یک کشور تروریستی تلقی شود.

 

وی گفت: عاملی که باعث شده بود رئیس جمهور آمریکا چنین تصمیمی بگیرد بی‌تجربگی یا مشاوره‌های اشتباهی بود که دریافت کرده بود و همچنین آمیختن تبلیغات انتخاباتی با اقدام‌های حاکمانه بود، شما می دانید که منطقی که بر تبلیغات انتخاباتی حاکم است متفاوت از منطقی است که بر اقدام‌های حکومتی حاکم است.