تیلرسون عازم ژاپن و کره جنوبی شد

یک رسانه غربی با اشاره به اولین سفر وزیر خارجه آمریکا به آسیا و تنش های بوجود آمده در شرق قاره کهن، عنوان داشت که «رکس تیلرسون» در این سفر ساعات سختی را تجربه می کند.

تیلرسون عازم ژاپن و کره جنوبی شده و سپس راهی چین می شود و انتظار می رود که وی در پکن سفر «شی جیپینگ» رئیس جمهور چین، به آمریکا برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده، را نهایی کند.

سفر وزیر خارجه آمریکا به این کشورهای آسیایی چهار روز بطول خواهد انجامید. در طول این مدت ناظرین علائم ارسالی در خصوص چگونگی خط مشی سیاسی دولت دونالد ترامپ، در رابطه با اوضاع این منطقه، بخصوص در رابطه به کره شمالی، را با دقت فراوان زیرنظر خواهند داشت.

در تمامی این مقاصد، مهمترین موضوع مورد بررسی برنامه موشکی-هسته‌ای کره شمالی است. پنتاگون از هم اکنون استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی در کره جنوبی را آغاز کرده، ولی نامزد احتمالی پست ریاست جمهوری در کره جنوبی، بشدت از این مسئله انتقاد کرده است. در عین حال دولت چین نیز هشدار داده است که سیستم موشکی تاد آمریکا را با استفاده از رادارهای قوی خود خنثی خواهد کرد.

تیلرسون در کره جنوبی با یک جنجال سیاسی روبرو است چون بعد از برکناری رئیس جمهوری سابق این کشور، اکنون انتخابات ریاست جمهوری پیش روی است و رهبر حزب دموکراتیک کره محتمل ترین شانس برای پیروزی در این انتخابات است که معتقد است دولت قبلی در مورد دادن مجوز به استقرار موشک های تاد آمریکا عجله نموده و توجه کافی به افکارعمومی در این رابطه نداشته است.