مقدمه‌چینی بن سلمان برای رسیدن به تخت پادشاهی!

 روزنامه رای الیوم چاپ لندن در سرمقاله خود درباره دیدار محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به بررسی محورهای ملاقات دو طرف در کاخ سفید پرداخت و نوشت: ترامپ می‌خواهد عربستان هزینه سیاست‌های آمریکا را در منطقه بپردازد.

 

رای الیوم درباره اهداف این دیدار نوشت: معلوم نیست چرا دونالد ترامپ دیدار با محمد بن سلمان را پیش از موعد مقرر برگزار کرد زیرا قرار بود این دیدار پنجشنبه برگزار شود اما سه شنبه شب همراه با ضیافت شام برگزار شد، شاید این دیدار زودتر از موعد، بیانگر تکیه آمریکا یا دست کم دولت کنونی این کشور به میهمان سعودی خود به عنوان شاه آینده عربستان و مهره قوی آمریکا در کشورهای عربی باشد. 

 

رای الیوم تصریح کرد: ترامپ تاجر است و منطقه خلیج فارس را خوب می شناسد و محمد بن سلمان نیز مسئول نخست همه پرونده های اقتصادی عربستان و نیز تاجر است و قبل و بعد از بر عهده گرفتن مقام کنونی، شرکت های بزرگ زیادی داشته است و همچنان دارد و در انتظار تاسیس صندوق سرمایه گذاری حاکمیتی در چارچوب برنامه چشم انداز 2030 عربستان است که می تواند بزرگترین صندوق در جهان باشد که بر فروش پنج درصد سهام شرکت نفتی آرامکوی عربستان متمرکز است. این در حالی است که ارزش این شرکت، بیش از دو تریلیون دلار برآورد می شود. 

 

به نوشته رای الیوم، مهمترین پرونده مورد بحث محمد بن سلمان و ترامپ در مرحله نخست می تواند دریافت میلیاردها دلار پول از عربستان به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط ترامپ در برابر محافظت واشنگتن از این کشور و در مرحله بعد تحمیل بار سنگین سیاست آمریکا در خاورمیانه مانند هزینه های دخالت نظامی در سوریه برای ایجاد مناطق امن، آزادسازی شهر الرقه در سوریه و بهای مقابله مسالمت آمیز یا جنگ با ایران یا جنگ آمریکا علیه القاعده در یمن بر سعودی‌ها باشد.

 

ترامپ پیشتر کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) را فقط «صندوق های دلار» توصیف کرده و گفته بود موجودیت آنها مدیون آمریکاست و اگر آمریکا نبود، آن ها تاکنون ادامه حیات نمی دادند. 

 

رای الیوم به نقل از منابع خود تاکید کرد: ترامپ در تماس تلفنی ماه گذشته خود با امیر کویت، بر لزوم پرداخت 9 میلیارد دلار باقی مانده از زمان آزادسازی کویت در سال 1991 میلادی توسط مقامات کویتی به آمریکا تاکید کرده بود. خالد الفالح، وزیر نفت عربستان و از نزدیکان محمد بن سلمان نیز در سخنانی مطبوعاتی و چه بسا به خواست محمد بن سلمان گفت که عربستان ممکن است در طرح های نفتی آمریکا سرمایه گذاری کند، گویی او با بیان این سخنان، برای مطالبات آمریکا دراین باره، زمینه سازی می کند زیرا ترامپ در وعده های انتخاباتی خود، از سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی برای تحرک بخشیدن به اقتصاد آمریکا و ایجاد مشاغل جدید سخن گفته بود. 

 

رای الیوم در پایان نوشت: البته شاید خردمندانه باشد که پیش داوری نکنیم و منتظر بمانیم دست کم از طرف آمریکا، خبرهایی درباره این دیدار به بیرون درز کند زیرا سعودی‌ها به هیچ وجه عادت به شفاف بودن ندارند، اما به طور خیلی خلاصه می توان گفت که محمد بن سلمان در این دیدار به بسته تشویقی مهمی از طرف  دولت آمریکا رسیده است، بسته ای که رسیدن او را به تخت پادشاهی عربستان جلو می اندازد و بیشتر مذاکرات او با رئیس جمهور آمریکا مقدمه چینی برای آن یا تقویت بلندپروازی های او در این زمینه است.