مقام ارشد سازمان ملل در اعتراض به فشار صهیونیست ها استعفا داد

پس از آنکه سازمان ملل گزارش کمیسیون اقتصادی اجتماعی غرب آسیای این سازمان موسوم به اسکوا (ESCWA) را که در آن رژیم صهیونیستی به آپارتاید متهم شده است  از دستور کار خارج کرد، ریما خلف معاون دبیر کل سازمان ملل و دبیر اجرایی این کمیسیون به نشانه اعتراض به فشارهایی که در این مورد به وی وارد آمده است روز جمعه از سمت خود استعفا کرد.

 

ریما خلف که یک دیپلمات اردنی است گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از وی خواسته گزارش کمیسیون اسکوا را که در آن اسراییل به « اعمال آپارتاید برضد فلسطینی ها» متهم شده است از دستور کار خارج کند.

 

وزارت امور خارجه اسراییل این گزارش را  تبلیغ ضد اسرائیلی معرفی کرده و آمریکا نیز از آن به شدت انتقاد کرده است.

 

مقامات سازمان ملل اعلام کردند، آنتونیو گوترش از «اسکوا» خواسته است این گزارش را از سایت اینترنتی خود حذف کند. استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل هم اعلام کرد متن مکتوب این گزارش بدون مشورت با دبیر کل سازمان ملل منتشر شده است.

 

به این ترتیب، ریما خلف در یک کنفرانس خبری در بیروت، خبر استعفای خود را در سازمان ملل اعلام کرد و دوژاریک گفت گوترش استعفای وی را پذیرفته است.

 

 دوژاریک در همین رابطه گفت : دبیر کل سازمان ملل نمی تواند بپذیرد یکی از معاونین وی یا یکی دیگر از مسئولان بلندپایه سازمان ملل، به اختیار خودش و با نام و عنوان سازمان ملل و بدون آنکه با دبیرکل یا دیگر بخش های ذیربط مشورت کند، گزارشی را انتشار دهد.