واکنش اشتاین‌مایر از برگزیت و گسترش پوپولیسم در اروپا

«فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور آلمان در سخنانی در پارلمان اروپا واقع در اشتراسبورگ، از تصمیم بریتانیا مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا انتقاد کرد و خواستار مقاومت در برابر رشد پوپولیسم شد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، اشتاین‌مایر گفت: «این غیر مسئولانه است که بگویم در جهان کشوری اروپایی به تنهایی و بدون اروپا بتواند موضعیت خود را ارتقا دهد و یا اینکه به منافع خود برسد.»

وی افزود: «همچنین اینکه بخواهیم مردم را از خطرهایی مانند تروریسم و تغییر آب‌وهوایی با دیوار و موانعی از این دست، حفظ کنیم.»

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که پوپولیست‌ها جهان را از ترس (از دست رفتن) سرمایه‌های سیاسی به رنگ‌های سیاه و سفید تقسیم می‌کنند.»

با شروع مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، «ترزا می» نخست وزیر این کشور از همه اقشار و از دولت‌های محلی درخواست می‌کند با یکدیگر متحد باشند تا با بهترین نتیجه به استقلال از اتحادیه اروپا دست یابند.

بریتانیا اولین عضو اتحادیه اروپاست که تصمیم به خروج گرفته است و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و خروج بریتانیا، روابط این کشور و دیگر کشورهای عضو در زمینه‌های اقتصادی و مهاجرت تغییرات زیادی خواهد داشت.

این مذاکرات با اجرای ماده 50 پیمان لیسبون که برنامه خروج یکی از اعضای عضو اتحادیه اروپاست، آغاز می‌شود که فرآیندی دو ساله خواهد داشت.