خرید و فروش مهاجران آفریقایی در لیبی به عنوان برده

 به نقل از رویترز؛ سازمان بین المللی مهاجرت روز سه شنبه اعلام کرد شمار زیادی از  مهاجران آفریقایی که از لیبی عبور می کنند، در بازار برده فروشان فروخته می شوند. این افراد مجبور به کار بدون دستمزد می شوند یا از آنان بهره برداری جنسی می شود.

براساس این گزارش، مهاجران آفریقایی که نمایندگان سازمان بین المللی مهاجرت با آنها مصاحبه کردند اعلام کردند در پارکینگ خودروها و در ترمینال ها در شهر سبها در جنوب لیبی که یکی از مراکز اصلی قاچاق مهاجران در این کشور است، خرید و فروش شده اند.

عثمان بلبیسی رئیس هیئت سازمان بین المللی مهاجرت در لیبی به خبرنگاران در ژنو گفت: مهاجران به قیمت 200 تا 500 دلار فروخته می شوند و به طور میانگین به مدت دو تا سه ماه محبوس می شوند.

وی افزود: مهاجران در بازار مثل کالا فروخته می شوند، با افزایش قدرت شبکه های قاچاق در لیبی، فروش انسان به امری عادی بین قاچاقچیان تبدیل شده است.

مهاجران که بسیاری از آنها از اتباع نیجریه، سنگال، و گامبیا هستند هنگام حرکت به سمت شمال لیبی و سواحل مدیترانه برای رفتن به ایتالیا بازداشت می شوند.

گروه های مسلح و شبکه های قاچاق انسان معمولا به دنبال دریافت پول در برابر اجازه دادن به مهاجران برای ادامه دادن به سفرشان هستند. اکثر مهاجران به عنوان کارگر برای ساختمان سازی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آنان دستمزد می گیرند و برخی نیز بدون دستمزد مجبور به کار کردن می شوند.

بلبیسی گفت: در خصوص زنان، گزارش های زیادی درباره بدرفتاری با آنان و تجاوز به عنف و مجبور کردن آنان به تن فروشی دریافت شده است.

این سازمان اعلام کرد با یک مهاجر سنگالی گفتگو کرده که در منزلی خصوصی در سبها به همراه 100 نفر دیگر زندانی شده و کتک خورده است. وی گفت آنها ما را مجبور کردند با خانواده هایمان تماس بگیریم تا برای آزاد کردن ما پول بفرستند. یک شهروند لیبیایی بعدا او را خرید و برای آزاد کردن او مبلغ جدیدی تعیین کرد.

 

براساس گزارش این سازمان، برخی مهاجران که نمی توانند پول درخواست شده را پرداخت کنند کشته می شوند یا از گرسنگی می میرند. زمانی که مهاجری می میرد یا آزاد می شود، مهاجر دیگری خریداری و جایگزین او می شود.

محمد عبدالقادر مدیر عملیات و امور اضطراری در سازمان بین المللی مهاجرت در بیانیه ای اعلام کرد: می دانیم مهاجرانی که به دست قاچاقچیان گرفتار می شوند در معرض سوء تغذیه و سوء استفاده جنسی و گاهی قتل قرار می گیرند و گزارش هایی درباره وجود گورهای جمعی در بیابان نیز دریافت شده است.