بی‌پولی ترامپ برای عمل به وعده‌ها

 البته هنوز مجلس نمایندگان و سنا به‌طور کامل بسته دو حزبی را تصویب نکرده‌اند اما تصویب اعطای یک تریلیون دلار به دولت آمریکا، اولین اقدام روشن کنگره برای دولت ترامپ که از 20 ژانویه بر سر کار آمد، به حساب می‌آید. در هفته گذشته این انتظار وجود داشت که کنگره کمک حال ترامپ باشد و اولین قدم را برای دولت تازه‌کار مستقر در کاخ سفید بردارد. جنیفر هینگ، یکی از سخنگویان جمهوری‌خواهان در کمیته تخصیص بودجه در مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: این توافق موجب خواهد شد تا ارزش‌های محافظه‌کارانه در اولویت قرار گیرد، در حالی که تضمینی برای محافظت از کارکردهای اساسی دولت نیز به حساب می‌آید. اگر این توافق در اواخر روز جمعه به ثمر نمی‌رسید، شرکت‌های دولتی مجبور بودند فعالیت‌های هزاران کارگر و کارمند را به حالت تعلیق در آورند. این یک تریلیون دلار به منزله تنخواه به دولت ترامپ به حساب می‌آید تا توافق نهایی بین کنگره و دولت ترامپ به دست آید. چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا به رویترز گفت: این توافق، برای مردم آمریکا توافق خوبی است و خطر گزینه تعطیلی دولت را از میان برداشت. او افزود که این توافق امکان افزایش سرمایه‌گذاری را در تحقیقات دارویی، آموزش و پرورش و همچنین در حوزه زیرساخت‌ها بالا برده است. تصویب این قانون در آخرین لحظات اتفاق افتاد و برخی پیش از آن گمانه‌زنی می‌کردند که ممکن است دولت ترامپ نیز به سرنوشت دولت اوباما دچار شود و با یک تعطیلی تحمیلی از سوی کنگره مواجه شود. مقامات آمریکا بر این باورند در این توافق اولیه پیروز اصلی پنتاگون است. یکی از مقامات ارشد کنگره به رویترز گفت: پنتاگون در سال مالی که 30 سپتامبر است با یک افزایش بودجه 12.5 میلیارد دلاری روبه‌رو خواهد شد.

ترامپ پیش‌تر نیز در کمپین انتخاباتی خود قول داده بود که بودجه پنتاگون را افزایش خواهد داد. وی پس از پیروزی درخواست کرده بود که 30 میلیارد دلار بیشتر در پنتاگون سرمایه‌گذاری شود.

 

دیواری بدون پول

ترامپ برای یکی از مهم‌ترین وعده‌های خود بی‌پول است. وی در کمپین‌های انتخاباتی‌اش به بهانه جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و ورود مواد مخدر به این کشور اعلام کرده بود که قصد دیوارکشی در مرز با مکزیک را دارد اما چند نفر از مذاکره‌کنندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره با اختصاص بودجه برای این کار مخالفت کردند. در مقابل کنگره موافقت کرد که دولت تا 5/ 1 میلیارد دلار افزایش بودجه در حوزه امنیت مرزها داشته باشد. در این زمینه کنگره به دولت اجازه داده است که از فناوری‌های مدرن‌تری برای این منظور استفاده کند و دست به یک بازسازی اساسی در زیرساخت‌های امنیتی مرزها بزند.

همچنین دولت ترامپ فعلا از تهدید به قطع یارانه‌ای که برای مسائل درمانی مردم فقیر در اوباماکر منظور شده، دست برداشته است؛ قانونی که ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی خود قول داده بود آن را لغو کند. جمهوری‌خواهان همانند ترامپ به‌دنبال لغو یا جایگزینی برای قانون اوباماکر هستند اما هنوز مشخص نیست بتوانند به زودی یک جایگزین برای آن پیدا کنند. در حالی که در سنا و مجلس نمایندگان اکثریت با جمهوری‌خواهان است اما دموکرات‌ها توانستند در این زمینه پیروزی قابل توجهی به دست آورند. در این ارتباط پورتوریکو با یک کمک فوری به مقدار 295 میلیون دلار در زمینه برنامه بیمه سلامت و بهداشت روبه‌رو خواهد شد. پورتوریکو به لحاظ سیاسی تحت حاکمیت آمریکا است و دارای مردم فقیری است که با کمبود بودجه در حوزه دارو و درمان دست و پنجه نرم می‌کند. دموکرات‌ها همچنین توانستند خطر کاهش بودجه سلامت زنان را دفع کنند و نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان توانست تا 2 میلیارد دلار نیز در این حوزه افزایش بودجه به‌دست آورد.

سال مالی جدید ایالات‌متحده از اول اکتبر آغاز می‌شود و کنگره به‌دنبال تمرکز روی جزئیات بودجه خواهد بود.