واکنش‌ اروپا به پیروزی ماکرون

"امانوئل ماکرون"، نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه توانست روز گذشته در دور دوم انتخابات با کسب حدود 66 درصد آراء بر مارین لوپن از جبهه ملی فرانسه پیروز شود و به این ترتیب اتحادیه اروپا فعلا نفس راحتی کشیده و خطری بزرگ را از بیخ گوش خود رد کرد.

پیروزی ماکرون با واکنش های زیادی از طرف مقامات غربی روبرو شده است.

این نتیجه انتخاباتی در فرانسه در بین سیاستمداران آلمانی آسودگی خیال و شادی و مسرت ایجاد کرده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به صورت تلفنی پیروزی در این انتخابات را به ماکرون تبریک گفت.

"استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان نیز اعلام کرد که مرکل پیروزی ماکرون را دری به سوی اتحادیه اروپای باز و متحد ارزیابی کرده است. به گفته وی تصمیم فرانسوی ها تعهدی روشن به اروپا بود. وی درباره همکاری های مطمئن با رئیس جمهور فرانسه ابراز خرسندی کرد.

زایبرت نیز تصریح کرد که پیروزی ماکرون ضامن یک اروپای قدرتمند متحد و دوستی بین آلمان و فرانسه است.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نیز در واکنش به پیروزی ماکرون  درباره پروژه های سرمایه گذاری مشترک بین فرانسه و آلمان سخن گفته  و تصریح کرد که ما باید حالا مشترکا با فرانسوی ها روی یک صندوق سرمایه گذاری فرانسه-آلمان کار کنیم. وی همچنین وعده حمایت از فرانسه در این راستا را داد.

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان نیز به رئیس جمهوری آینده فرانسه اطمینان داد که همکاری و شراکت با این کشور را در پیش گیرد. وی افزود: من از این مسئله خرسندم که انتخاب کنندگان فرانسوی با رای خود عمدتا برای باز بودن بر روی دنیا، یک اروپای متحد و همکاری های تنگاتنگ و دوستانه با آلمان تصمیم گرفتند. وی برای ماکرون و مسئولیت بزرگی که بر عهده گرفته است آرزوی موفقیت و کامیابی کرده و تاکید کرد که آلمان به عنوان شریکی مطمئن و خوب در کنار شما قرار دارد.

انتخاب ماکرون از طرف بسیاری تحلیلگران به عنوان انتخابی در حمایت از اروپا ارزیابی شده است. نمایندگان اتحادیه اروپا فعلا خیالشان راحت شده است.

"آنتونیو تاجانی"، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا به عنوان اولین سیاستمداران این اتحادیه این پیروزی را به ماکرون تبریک گفت.

وی در پیامی توئیتری نوشت که ما روی یک فرانسه در قلب اروپا حساب می کنیم  برای اینکه تمام اتحادیه اروپا را تغییر داده و به شهروندان نزدیک تر شود.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در این باره که فرانسوی ها یک آینده اروپایی را انتخاب کردند ابراز خرسندی کرده و درخواست کرد که مشترکا برای یک اروپای منصفانه و قدرتمندتر اقدام کنند.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی نیز به مردم فرانسه تبریک گفت که برای آزادی، برابری و برادری و نه استبداد و خبرهای دروغ رای داده اند.

منفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا هم از یک رای گیری در حمایت از دموکراسی و حاکمیت قانون و اروپا و اصلاحات و آینده سخن به میان آورده و تاکید کرد که نتیجه انتخابات در فرانسه نشان داد که مردم آماده اند با افراط گرایی و پوپولیسم مبارزه کنند.

"جاستین ترودو"، نخست وزیر کانادا نیز همکاری با فرانسه تحت ریاست جمهوری ماکرون را وعده داده و گفت: من بی صبرانه منتظر این هستم که با رئیس جمهور منتخب فرانسه در سال های آینده به صورت تنگاتنگ همکاری کنم.

رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس نیز درباره پیروزی ماکرون ابراز خرسندی کرده و از علاقه خود برای همکاری های تنگاتنگ با این کشور خبر دادند.

البته بعد از پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه همچنین واکنش هایی وجود داشت که کم تر خوش بینانه به نظر می رسید.

"کاترین گورینگ اکاردت" و سم ازمیر از نمایندگان بلند پایه حزب سبز آلمان نتیجه انتخابات فرانسه را رضایت بخش و البته نه باعث آسودگی خیال دانسته و تاکید کردند که ماکرون در برابر وظایف بسیار سنگینی قرار دارد و باید اعتماد شهروندان به سیاست فرانسه را دوباره بازگرداند. در غیر این صورت خطر قدرت گرفتن مجدد جبهه ملی فرانسه در دوران ریاست جمهوری وی وجود خواهد داشت.

روسای فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان نیز البته پیروزی ماکرون در انتخابات فرانسه را خوب ارزیابی کرده و در عین حال طرفداران وانتخاب کنندگان لوپن را همچنان یک علامت خطر رای اروپا دانستند.

رئیس حزب افراطی جایگزینی برای آلمان نیز به ماکرون تبریک نگفته بلکه به لوپن تبریک گفته و اظهار داشت که مارین لوپن با وجود دشمنی های شدید موفق به دستیابی به نتیجه انتخاباتی چشمگیری شده است و من صمیمانه به وی تبریک می گویم حتی اگر متاسفانه به پیروزی دست نیافته است.