ترامپ اسرار محرمانه سایبری اسرائیل را در اختیار روسیه قرار داد

 روزنامه آمریکایی  «نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشت که عملیات‌های سایبری مخفیانه آمریکا در سالهای اخیر عملکرد سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران را مختل کرده است و سپس به یک کد رایانه‌ای و یک جنگ‌افزار الکترونیکی برای مختل کردن پرتاب‌های موشکی کره شمالی تبدیل شده است اما نتیجه استفاده از این سلاح‌های سایبری در اینترنتی که تکفیری‌های داعش مورد استفاده قرار می دهند، کاملاً ناامیدکننده بود.

طبق این گزارش، بیش از یک سال است که پنتاگون اعلام کرده است که خط جدیدی از مبارزه با داعش را آغاز کرده است و به فرماندهی سایبری که در آن زمان 6 ساله بود، فرمان داد که حملات علیه شبکه های رایانه‌ای را افزایش دهند.

هدف این مأموریت روشن و واضح بود و هدف در واقع مختل کردن توانمندی داعش برای نشر پیام‌هایش، جذب هوادار و پرداخت حقوق به جنگجویانش و پخش دستورات فرماندهان این گروه تروریستی  بوده است اما بعد از حملات اخیر داعش در بریتانیا و ایران، مشخص و روشن شد که تلاش‌های داعش برای نیروگیری و فعالیت‌های ارتباطی این گروه به همان سرعت که این تکفیری‌ها از بین می‌روند به همان سرعت مجدداً ظهور می‌کنند.

«جاشوا گلتزر» مدیر ارشد سابق مبارزه با تروریسم در شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که عملیات سایبری آمریکا نتوانسته ضربه بزرگی به داعش وارد کند زیرا در عمل وارد کردن ضربه به داعش در حملات سایبری سخت‌تر از آن چیزی است که گمان می‌شود.

طبق این گزارش، یکی از موفقیت‌های نادر مقابل داعش تاحدودی به رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود که در واقع شریک اصلی آمریکا در حملات سایبری به تأسیسات هسته‌ای ایران بود.

طبق این گزارش، گروهی از فعالان سایبری اسرائیل حدود چندماه پیش به شبکه کوچکی از بمب‌سازان افراطی در سوریه اعمال نفوذ کردند و اینگونه بود که آمریکا دریافت که داعش تلاش می‌کند تا مواد منفجره‌ای تولید کند که بتواند دستگاههای اشعه ایکس فرودگاهها و دیگر ابزار بازرسی فرودگاهها را فریب دهد و این مواد منفجره را به شکل باتری‌های لپ‌تاپ درست کند.

طبق این گزارش، برپایه همین اطلاعات بود که در ماه مارس سال جاری میلادی، حمل وسایل بزرگ الکترونیکی در چمدان‌ها در پروازها از 10 فرودگاه از 8 کشور با اکثریت جمعیت مسلمان به آمریکا و بریتانیا ممنوع شد.

نیویورک تایمز گزارش کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا متهم است که بخشی از این اطلاعات محرمانه رژیم صهیونیستی را ماه گذشته در دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن را فاش کرده است که این مسئله خشم مقامات صهیونیستی را برانگیخته است.

این گزارش اینگونه ادامه داد که دستورکار داعش و تاکتیک‌های آنها به گونه‌ای است که جنگ سایبری علیه این گروه تکفیری را دشوار کرده است. تکفیری‌های داعش از رایانه و شبکه‌های اجتماعی برای تولید و گسترش سامانه‌های تسلیحاتی استفاده می‌کنند بلکه بر ای نیروگیری، جمع‌آوری کمک مالی و هماهنگی حملات خود در آینده بهره می‌گیرند.

نیویورک‌تایمز توضیح داد، چنین فعالیت‌هایی مربوط به یک مکان خاص نمی‌شود و به همین دلیل شبه‌نظامیان داعش می‌توانند از فناوری‌های پیشرفته و کم هزینه رمزنگاری بهره ببرند.

بر اساس این گزاش، داعش، تا حد زیادی از تلگرام که یک سامانه رمزنگاری شده ارسال پیام است بهره می‌برد.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، از آنجایی که تکفیری‌های داعش بسیار سیار هستند و تجهیزات آنها تقریباً پیش پا افتاده است، بازسازی ارتباطات و قرار دادن تجهیزاتشان بر روی سرورهای جدید، کار دشواری نیست و برخی مقامات اطلاعاتی می‌گویند که برخی اطلاعات آنها بر روی اینترنت ذخیره شده است و به این مفهوم است که در یک مکان جدید قابل دانلود است.

بر اساس این گزارش، ناکامی دولت «باراک اوباما» در مقابل داعش یکی از دلایلی بود که دولت قبلی آمریکا تلاش کرد «مایکل راجرز» مدیر آژانس امنیت ملی و فرمانده فرماندهی سایبری را اخراج کند.