خرید جنگنده های اف 15 توسط قطر به ارزش 12 میلیارد دلار

دولت قطر از امضای که پیشنهاد خرید جنگنده های اف 15 به ارزش 12 میلیارد دلار خبر داد.

بلومبرگ به نقل از سه فرد آگاه نوشت: قطر قرارداد خرید تا 36 فروند جنگنده اف 15 از آمریکا را امضا می کند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه از این قرارداد گزارش داد: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا و نمایندگان قطر این هفته برای امضای قرارداد با هم ملاقات می کنند.

آمریکا در نوامبر گذشته با قرارداد احتمالی فروش تا 72 فروند "اف 15 کیو- ای" به قطر به ارزش 21.1 میلیارد دلار موافقت کرده بود.

اعلام این خبر درحالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش قطر را متهم کرد که "حامی تروریسم در سطح بالا" است.

درپی تشدید تنش قطر با برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، دوشنبه گذشته روابط دیپلمات بین آنها قطع شد.

این کشورها دولت قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و در مقابل مقامات قطری نیز از تلاش کشورهای یاد شده برای قیمومیت بر کشور مستقل قطر سخن گفتند.

مسئولان آمریکایی در آغاز بحران گاهی از قطر و گاهی از عربستان حمایت کرده و سپس موضع میانه رو گرفته و خواهان حل و فصل بحران و وحدت این کشورها شدند.

اما چند روز پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حمایت علنی از عربستان در مقابل قطر را اعلام کرد و دوحه را حامی تروریسم معرفی کرد.

درپی شکست میانجیگیری امیر کویت، کشورهای مصر، عربستان، بحرین و امارات پنجشنبه شب گذشته با صدور بیانیه مشترکی، 59 شخص و 12 نهاد قطری را در فهرست حامیان تروریسم خود قرار دادند که دولت قطر اتهامات وارده در این بیانیه را رد کرد.

هم اکنون امیر قطر در حال رایزنی دوباره برای حل بحران است.