موفقیت آمریکا در آزمایش سامانه ضد موشکی «تاد»

ارتش آمریکا اعلام کرد که به طور موفقیت‌آمیز سامانه ضد موشکی تاد را علیه یک موشک بالیستیک میان‌بُرد آزمایش کرده است.
هر چند آزمایش سامانه ضد موشکی تاد از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل آزمایش موشک قاره پیمای کره‌شمالی در روز سه‌شنبه گذشته، این آزمایش از اهمیت خاصی برخوردار است.

این نخستین آزمایش سامانه ضد موشکی تاد علیه یک موشک بالستیک با برد متوسط بود و کارشناسان معتقدند چنین موشک‌هایی بسیار سریعتر از موشک‌های بالیستیک با برد کوتاه هستند و هدف‌گیری آنها نیز سخت‌تر است.

آژانس دفاعی موشکی آمریکا، روز گذشته در بیانیه‌ای تصریح کرد: این موشک بالیستیک میان‌برد به گونه طراحی شده بود که شبیه موشک‌هایی باشد که می‌توانند آمریکا را تهدید کنند.

در این بیانیه آمده است: آزمایش سامانه ضدموشکی تاد برای هدف‌گیری موفق یک موشک بالیستیک میان‌برد نشان داد که آمریکا از توان دفاعی لازم برای مقابله با تهدید‌های موشکی کره‌شمالی و سایر کشورهای برخوردار است.»

طبق این بیانیه، این سامانه ضد موشکی تاد در «کودیاک» آلاسکا توانسته است یک موشک میان‌برد شلیک‌شده از یک هواپیمای «سی-17» را که در شمال هاوایی پرواز می‌کرد، با موفقیت هدف قرار دهد.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته است که این آزمایش بامداد سه‌شنبه انجام شده است.

طبق این گزارش، کره‌شمالی، سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که یک موشک بالستیک قاره‌پیما را با موفقیت آزمایش کرده است. رسانه‌های کره‌شمالی نیز نوشته بودند که موشک قاره‌پیمای «هواسونگ-14» توانست دو هزار و 802 کیلومتر ارتفاع گرفته و مسافت تقریبا 930 کیلومتر را طی کند.