روابط خارجی ترکیه هنوز هم متأثر از فضای کودتاست

یک پژوهشگر روابط بین الملل و مسائل ترکیه با اشاره به اولین سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه اظهار داشت: کودتای 15 جولای تاثیرات عمیقی بر سیاست خارجی آنکارا داشت.

 

کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه بیشترین تاثیرات این کودتای نافرجام در روابط آنکارا با اتحادیه اروپا بود و انتقاداتی را برخی از دولتهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، اتریش و فرانسه با نحوه برخورد مخالفان اردوغان انجام دادند باعث شد روابط  دو طرف دچار تنش شود، افزود: این تنش هنوز هم ادامه دارد و در آخرین مورد در وین بود که به وزیر  اقتصاد ترکیه اجازه نداد درباره سالگرد کودتای نافرجام 15 جولای سخنرانی کند.

وی ادامه داد: روابط ترکیه با آلمان نیز پس از کودتا متشنج شده و در آخرین مورد هم برلین نیروهای خود را از پایگاه اینجرلیک خارج کرد.

قهرمانپور با اشاره به اینکه روابط آنکارا و واشنگتن نیز از این امر متاثر بوده و دولت اردوغان ادعا می‌کرد فرد اصلی پشت پرده کودتا یعنی فتح الله گولن در آمریکا ساکن است،‌بیان داشت: چند روز پیش  آنکارا مدارک متعددی دال بر دخالت او در کودتای 15 جولای  به واشنگتن تحویل داد و اکنون باید وزارت دادگستری آمریکا در مورد استرداد یا عدم استرداد گولن تصمی‌گیری کند.

 

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه اردوغان انتظار داشت پس از پایان دوران اوباما و روی کار آمدن ترامپ، دولت جدید آمریکا در استرداد فتح الله گولن همکاری کند و او بتواند از این امتیاز در صحنه داخلی استفاده کند، گفت: این موضوع تاکنون اتفاق نیفتاده و موجب شده دو کشور با نوعی بی اعتمادی دو طرفه مواجه شوند.

وی با بیان اینکه روابط ترکیه با برخی کشورهای منطقه نیز بعد از این کودتای نافرجام  دچار نوعی بی اعتمادی بیشتر شده که در راس آنها عربستان و امارات قرار دارد، اضافه کرد: چند هفته بعد از کودتای نافرجام گفته شد برخی افراد حاضر در ترکیه از عربستان و امارات کمک مالی دریافت کرده بودند که البته این گزارش‌ها به صورت رسمی تایید نشد.

قهرمانپور با بیان اینکه محکوم نکردن کودتا توسط عربستان باعث ناخوشنودی شدید اردوغان شد و اکنون هم یکی از دلایل حمات او از قطر همین مسئله است. اردوغان چندین بار در مصاحبه‌هایش اعلام کرد ما از برخی کشورهای منطقه انتظار داشتیم که کودتا را محکوم کنند اما آنها این کار را نکرند.

کارشناس ترکیه با بیان اینکه کودتای نافرجام 15 جولای در سطح منطقه‌ای  تاثیرگذار بوده و روابط خارجی ترکیه تاحدی متاثر از فضای پس از کودتا است و هنوز هم ادامه دارد، خاطرنشان کرد: یک سال پس از کودتا دولت ترکیه همچنان درخواست تمدید وضعیت فوق‌العاده کرده تا  دوباره چند هزار نفر از طرفداران گولن از ادارات مختلف اخراج شود.