یمن جراحات عمیقی دیده است

«پتر ماوئر» رئیس سازمان صلیب سرخ جهانی  اوضاع حاکم بر یمن را بسیار سخت و وخیم توصیف‌ کرد.

سازمان ملل به تازگی در گزارشی به وضعیت وخیم انسانی در یمن اشاره کرده است. ماوئر که به یمن سفر کرده بود، در این مورد به روزنامه سوئیسی «نویه تسوریخر» گفت: «من دیدم که زخم‌های وارد شده بر مردمی که بحران را پشت سر گذاشته‌اند، چقدر عمیق هستند.»

این روزنامه با اشاره به سفر مائر به شهرهای صنعا، عدن و تعز از وی خواست تا درباره اوضاع حاکم بر این شهرها توضیح دهد.

وی در این مورد گفت: «در این شهرها اثرات ناشی از جنگ بسیار آشکار است که نابودی طیفی از مناطق مثال روشنی در این زمینه است. در پی حملات به بیمارستان‌ها، ساختار بهداشتی به شدت آسیب دیده و همزمان شبکه برق‌رسانی هم بمباران شده است. شهر تعز ۲ سال ست که تحت محاصره قرار دارد و همچنان دسترسی به آن دشوار است. (در این شهر) فقط ۲ ساعت در طول شبانه‌ روز برق وصل است که از آنهم برای تامین آب استفاده می‌شود. ما با تمام توان تلاش می‌کنیم که آسیب‌های بیشتر به زیرساخت‌ها را بازسازی کنیم.»

اپیدمی وبا در یمن و ابراز نگرانی از دچار شدن ۶۰۰ هزار نفر به این بیماری تا پایان سال جاری میلادی از دیگر مواردی بود که ماوئر به آن پرداخت: «وقتی به زیرساخت‌های آب‌رسانی، تاسیسات درمانی و برق‌رسانی و درمانی حمله می‌شود، شیوع بیماری وبا اتفاقی منطقی است. همه این موارد به موارد مبنایی نقض حقوق بشردوستانه مربوط می‌شود و این مسایل را با همه طرف‌های درگیر در جنگ در میان گذاشته‌ام.»

رئیس سازمان صلیب سرخ‌جهانی افزود: «ما از ۱۷ مرکز اورژانس مربوط به بیماری وبا پشتیبانی می‌کنیم و می‌خواهیم که فعالیت خود را گسترش دهیم. اکنون اهمیت دارد که مواردی مانند بازیافت زباله‌ها، (تامین) آب، بهداشت و مراقبت از بیماران را مورد توجه قراردهیم. ما تلاش می‌کنیم که در این مورد مذاکره کنیم و چون شرایط بحرانی است من تصور می‌کردم که طرفین تمایل دارند که به ما قدرت عمل بیشتری بدهند.»

وی گفت که تاکنون صلیب‌ سرخ فقط توانسته به زندانیان معمولی دسترسی داشته باشد و ابراز امیدواری کرد که امکان دسترسی به زندانیان جنگی هم فراهم شود.