عواقب سنگین شکست جمهوریخواهان در انتخابات آتی سنا

 تلاش 7 ساله جمهوریخواهان برای لغو طرح بیمه مقرون به صرفه روز جمعه با شکست سختی مواجه شد و سوالاتی را درباره هزینه این شکست برای اکثریت کنگره ایجاد کرد.

هرچند قانونگذاران به طور کامل تلاش‌ها در راستای لغو میراث اوباما را رها نکرده‌اند اما اکنون با عواقب این شکست مواجه هستند. جمهوریخواهان نه تنها در انتخابات میان دوره‌ای سال بعد در وضعیت متزلزلی قرار گرفته‌اند بلکه فشار زیادی بر روی حزب خود برای تصویب طرح جاه‌طلبانه مالیاتهای فدرال احساس می‌کنند.

به اعتقاد تحلیلگران، جمهوریخواهان در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می‌برند. آنها پس از 7 سال وعده‌های تبلیغاتی چیزی برای عرضه نداشته‌‌اند و هرچند درحال حاضر چندین نماینده هم حزب با اکراه به پیشنهادات آنها رای داده‌اند اما مسلما در آینده انتقاداتی از سوی دموکراتها مواجه خواهند شد.

تیم فیلیپس، رئیس محافظه‌کار گروه کوچ گفت: این یک شکست بزرگ برای جمهوریخواهان کنگره به شمار می‌رود. اما اکنون زمان چرخش به سمت اصلاحات مالیاتی است. اکنون زمان ناراحتی نیست.

جان مک‌کین، لیزا مارکوسکی و سوزان کولینز، سه سناتور جمهوری‌خواه بودند که با دموکرات‌های برای مخالفت با طرح ابطال اوباماکر همراه شدند. 

جان مک‌کین، در حالی با این طرح مخالفت کرد که برای دومین بار پس از عمل جراحی به دلیل ابتلا به طومور مغزی در صحن سنا حاضر شده بود.

طرح ابطال لایحه بهداشت و خدمات درمانی اوباما با 51 رأی مخالف و 49 رأی مخالف از پیشروی بازماند. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی پس از این رأی‌گیری نوشت: «3 نماینده جمهوری‌خواه و 48 دموکرات، مردم آمریکا را زمین‌گیر کردند. همان‌طور که از آغاز گفته‌ام، باید اجازه داد اوباماکر منفجر شود، بعد توافق کنیم.»