تحویل موتورهای موشکی روسیه به آمریکا ادامه خواهد یافت

«دیمیتری راگوزین» معاون نخست‌وزیر روسیه روز شنبه (دیروز) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه 24» تصریح کرد که مسکو همچنان به تحویل موتورهای موشک به آمریکا ادامه می‌دهد.

وی در اینباره توضیح داد: آنها (آمریکا) یک رویکرد جالب دارند و تلاش می‌کنند به حوزه‌هایی که علاقمند هستند، لطمه‌ای وارد نکنند. آنها می‌گویند که فضا خارج از سیاست است. ما شعار فضا خارج از سیاست است را در نظرمی‌گیریم اما اوضاع تا ابد به همین منوال نیست».

بنا به گفته این مقام روس، آمریکا به حفظ چنین قراردادی علاقمند ا ست زیرا پرتاب‌های آنها به فضا در حال حاضر به تحویل موتورهای موشک ساخت روسیه وابسته است.

توافقی میان روسیه و آمریکا برای تحویل 101 موتور موشک «آر دی 180» به ارزش حدود یک میلیارد دلار در سال 1997 به امضا درآمد.

کنگره آمریکا، در ابتدا استفاده از این موتورها بعد از سال 2019 را ممنوع کرد اما بعد از آن مجبور شد این ممنوعیت را لغو کند زیرا به این مسئله پی برد که  نمی‌تواند هیچ جایگزینی برای این موتورها پیدا کند و مدت کوتاهی بعد از لغو این ممنوعیت، آمریکا 20 موتور موشک دیگر سفارش داد تا روسیه تا سال 2020 به آمریکا تحویل دهد.