مسکو: مسئله افغانستان راه‌حل نظامی ندارد

«واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل با اشاره به راهبرد جدید آمریکا درباره افغانستان به خبرنگاران گفت که واشنگتن و مسکو می‌بایست مذاکراتی را درباره افغانستان به منظور رسیدن به یک تصویر واضحی از اهداف آمریکا در افغانستان برگزار کنند.

وی روز جمعه (دیروز) تأکید کرد: «ما برای فهمیدن اینکه آمریکا چگونه می‌خواهد در افغانستان به موفقیت برسد و اینکه چه اقداماتی را برای تحقق این امر صورت خواهد داد، می‌بایست با آنها وارد گفت‌وگو شویم. رایزنی‌های جدی و هدفمندی باید در این راستا صورت گیرد».

وی تأکید کرد که هیچ کس تاکنون از طریق نظامی در افغانستان به موفقیت نرسیده است و تاریخ در موارد زیادی اثبات کرده است که هیچ راه‌حل نظامی برای افغانستان وجود دارد و این مسئله بر اهمیت وجود فرایند سیاسی برای رسیدن به یک راه‌حل برای افغانستان تأکید می‌کند.

نبنزیا همچنین از نگرانی مسکو از افزایش حضور جنگجویان وابسته به گروه تروریستی داعش در افغانستان و همچنین معضل تولید و قاچاق مواد مخدر خبر داد.

در تاریخ 21 آگوست، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از راهبرد جدید کشورش در افغانستان خبر داد که این راهبرد، آزادی بیشتری به فرماندهان نظامی آمریکا برای استفاده از زور می‌دهد و سطح نظامیان آمریکایی در افغانستان را تا زمان از بین رفتن تهدیدات گروههای افراطی در افغانستان افزایش می‌دهد.

ژنرال «کنت مک کنزی» مدیر ستاد مشترک نیروهای مسلح در پنتاگون اعلام کرد که در حال حاضر 11 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

سفیر روسیه در سازمان ملل در اظهارات خود با هیأت دیپلماتیک آمریکا در سازمان ملل و شورای امنیت تأکید کرد که روابط آمریکا و روسیه به پایین ترین سطح خود رسیده و بیشتر شبیه روابط صرفا تجاری است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد که مسکو درباره حل مسئله سوریه امیدوار است.