ژاپن اتباع خود را از کره جنوبی خارج می‌کند

 توکیو در حال بررسی فرایند خارج کردن ده‌ها هزار نفر از اتباع خود از کشور کره جنوبی در صورت وقوع جنگ در منطقه است.

بنا بر این گزارش، همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و آزمایش هسته‌ای اخیر پیونگ‌یانگ، توکیو در نظر دارند تا حدود ۶۰ هزار نفر از اتباع خود را که در حال حاضر در کره جنوبی زندگی می‌کنند و یا به این کشور سفر کرده‌اند، به ژاپن باز گرداند.

بر اساس این گزارش، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در نشست روز دوشنبه خود با قانونگذاران حزب حاکم گفته است: «احتمال تحریکات بیشتر وجود دارد».

در حال حاضر ۳۸ هزار نفر از اتباع ژاپنی در کره جنوبی زندگی می‌کنند و حدود ۱۹ هزار توریست ژاپنی نیز به این کشور سفر کرده‌اند.

یک منبع دولتی ژاپن گفته است: «اگر آمریکا تصمیم بگیرد که حمله‌ای نظامی علیه کره شمالی انجام دهد، دولت ژاپن فراینده تخلیه اتباع خود را آغاز خواهد کرد.»

بنا به گفته این مقام ژاپنی، توکیو در حال حاضر یک طرح فوری ۴ گزینه‌ای را در خصوص شدت اوضاع بررسی می‌کند: بازداشتن از سفرهای غیرضروری به کره جنوبی، بازداشتن از انجام تمام سفر‌ها به کره جنوبی، مجبور کردن اتباع ژاپنی در کره جنوبی به خروج از این کشور، و در نهایت درخواست پناه گرفتن اتباع ژاپنی در مکان‌هایی امن.

درصورت تصمیم گرفتن درباره بند آخر یعنی سناریوی پناهگاه، ژاپن نیازمند آن است تا با مقامات کره جنوبی در این رابطه به توافق برسد. چنانچه کره شمالی یک حمله نظامی گسترده را آغاز کند، تمام فرودگاه‌های کره جنوبی بسته خواهد شد و در نهایت سفارت ژاپن از اتباع این کشور خواهد خواست تا در شرایطی که همچنان در کره جنوبی می‌مانند خانه‌های خود را ترک نکنند و یا دست‌کم به مکانی امن‌تر مراجعه کنند.

سئول موافقت کرده تا دسترسی به مناطق امن را برای شهروندان ژاپنی فراهم کند.