حمایت مجدد اسرائیل از استقلال اقلیم کردستان عراق

 «یائیر گولان» معاون پیشین رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، در اظهاراتی همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را یک تحول مهم در خاورمیانه دانسته و از حمایت تل آویو از این روند خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که حزب کارگران کردستان (پ ک ک) به هیچ وجه یک گروه تروریستی نیست.

این اظهارات با توجه به حساسیت ترکیه بر روی مسئله استقلال اقلیم کردستان و همچنین جنگ 4 دهه ای آنکارا با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می تواند موجب آغاز دوباره تنش ها میان ترکیه و رژیم صهیونیستی شود.

پیش از این نیز در حالی که ایالات متحده به رهبران کرد عراق توصیه کرده از اجرای همه پرسی استقلال در شرایط کنونی منطقه منصرف شوند، نخست وزیر اسرائیل صریحا گفته بود که از برگزاری این همه پرسی جانبداری می کند و کردهای عراق حق دارند از استقلال برخوردار شوند.

از سالها پیش مشخص شده که اسرائیل به طور اصولی از آرمان کردهای عراق برای رسیدن به حق تعیین سرنوشت جانبداری می کند. در بیت المقدس معلوم شد که این ابراز حمایت تنها لفظی نبوده، بلکه چند تن از شخصیت های کرد عراق اخیرا به طور محرمانه از اسرائیل دیدن کرده و تقاضا کرده اند که اسرائیل بکوشد دولت ترامپ را نیز متقاعد سازد که از مخالفت با برگزاری همه پرسی دست بردارد.

یک نماینده زن عضو پارلمان اسرائیل (کِنِسِت) در گفتگو با خبرنگاران گفت که چندی پیش شماری از شخصیت های کرد عراقی به اورشلیم آمده و با مقامات مربوطه دیدارهایی داشته اند. آن ها از اسرائیل درخواست کردند که نه تنها خود علنا دست دوستی به سوی کردها دراز کند، بلکه با توجه به نفوذی که در میان شخصیت های درجه اول سیاسی ایالات متحده دارد، بکوشد نظر مساعد آن ها را نیز جلب کند.

«کسنیا سووتلووا» عضو پارلمان اسرائیل رئیس نهادی به نام «انجمن دوستی اسرائیل و کردستان» است و می گوید که سازمان او این سفر را ترتیب داده بود.

یکی از دستیاران ارشد نخست وزیر اسرائیل به نام مایکل اورن در توجیه علت حمایت نتانیاهو از همه پرسی اقلیم کردستان، و در تائید خط سیاسی تعیین شده از جانب نتانیاهو گفت: «کردها یک عامل ثبات هستند و توان بالائی دارند و غرب ستیز یا اسرائیل ستیز نیستند».

اورن افزوده گفت: «قدر مسلم آن است که کردها پشتیبان جمهوی اسلامی ایران هم نیستند».

این سخنان از یکی از دلائل اصلی جانبداری دولت اسرائیل از آرمان کردها پرده بر می دارد. زیرا اسرائیل از گسترش نفوذ ایران در عراق و سوریه و دیگر کشورهای عرب منطقه به شدت نگران است و چنین می اندیشد که وجود یک کردستان مستقل در عراق می تواند توازن و ثباتی را به سود اسرائیل و ثبات منطقه و علیه ایران به وجود آورد.