جنگ سایبری یا جنگ هسته‌ای کره شمالی؟

کره شمالی طی 22 آزمایش، 15 موشک را در سال 2015 پرتاب کرده است. بر اساس منابع اطلاعاتی آمریکا، آزمایش اخیر کره شمالی، یک بمب 140 کیلوتنی بوده است که مقامات پیونگ یانگ آن را یک بمب هیدروژنی (که 10 برابر قدرتمند تر از بمب اتمی هیروشیما در جنگ جهانی دوم بود) معرفی کردند.

دبیرکل سازمان ملل و مقامات کشورهای غربی همواره آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی را نقض جدی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانسته و آن ها را محکوم کرده اند. پس از ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به منظور کاهش تنش ها، خواستار اعمال تحریم های بیشتر علیه دولت پیونگ یانگ شد؛ تحریم هایی که به واشنگتن اجازه می دهد، شرکت ها، افراد و موسسات مالی در کره شمالی را هدف قرار دهد.در همین حال، بانک مرکزی چین نیز همه روابط مالی خود با پیونگ یانگ را متوقف کرد.

در این گزارش آمده است: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با آزمایش‌های پی در پی موشکی سعی در نشان دادن قدرت خود در برابر سیاست های قلدرمابانه آمریکا و متحدانش دارد. با وجود این، کارشناسان بر این باورند که آزمایش ها موشکی و هسته‌ای کره شمالی تنها تهدید از سوی این کشور محسوب نمی شود و شاید این آزمایش ها، اقدامی انحرافی از سوی دولت پیونگ یانگ باشد تا جامعه بین الملل را با آزمایش های هسته ای و موشکی خود سرگرم کند و در فضایی کاملا عادی و غیررسانه ای، روی سایر برنامه ای تهدید آمیز خود سرمایه گذاری کند.

به عقیده تحلیلگران، خطر واقعی در مورد کره شمالی، توانایی هسته ای و موشکی این کشور نیست بلکه قابلیت های سایبری در حال توسعه آن است. پیونگ یانگ در حد گسترده ای روی عملیات سایبری خود سرمایه گذاری کرده است. سازمان های اطلاعاتی غرب، حملات سایبری سال 2014 به کمپانی فیلمسازی سونی (به دلیل اکران فیلم «مصاحبه» درباره کره شمالی)، سرقت هکرها از بانک مرکزی بنگلادش، تهاجم سایبری باج افزار «وانا کرای» در اوایل سال جاری را بخشی از عملیات سایبری کره شمالی قلمداد کرده است.

به باور کارشناسان، جاسوس های سایبری پیونگ یانگ، حملاتی کم هزینه، بسیار تاثیرگذار و انکارپذیری را طراحی می کنند تا از این طریق علاوه بر آسیب رساندن به دشمنانشان، باعث ایجاد آشفتگی در کشورهای غربی شده و به سرقت پول نیز بپردازند. کره شمالی با عملیات سایبری، نه تنها در رادارهای شناسایی قرار نمی گیرد بلکه از این طریق پول بیشتری را که برای تقویت ارتش مورد نیاز است، فراهم می کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: به رغم نرخ بیکاری شدید و شرایط وحشتناک زندگی برای مردم کره شمالی، این کشور سرمایه گذاری های عمیقی در بخش آموزش علوم و تکنولوژی به مردم خود انجام داده است تا از این طریق ارتش سایبری خود را آماده کند. مهمترین هدف کره شمالی برای حملات سایبری، همسایه جنوبی آن است که از نظر هویتی شباهت نزدیکی به یکدیگر داشته و با سرقت هویتی می تواند به پیشبرد برنامه های خود در نقاط مختلف جهان ادامه دهد.

درنهایت، با افزایش فشارهای غرب بر کره شمالی و اقدامات مختلف آنها برای متوقف کردن برنامه های هسته ای و موشکی این کشور، پیونگ یانگ از فرصت کافی برای توسعه قابلیت های سایبری خود بهره خواهد برد.