اختلاف بین کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در پی بحران کره شمالی

کاخ سفید روز دوشنبه مذاکرات با کره شمالی را غیر از گفتگو درباره سرنوشت آمریکایی های بازداشت در این کشور رد کرد و ظاهرا با این کار بار دیگر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا را سرزنش کرد که گفته بود واشنگتن با پیونگ یانگ درخصوص برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی به طور مستقیم در ارتباط است.

سارا ساندرز سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با خبرنگاران بار دیگر توییت اواخر هفته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را بازگو کرد و گفت :« ما در این خصوص صریح بوده ایم که اکنون زمان مذاکره ( با کره شمالی ) نیست.»

­ساندرز افزود :« تنها گفتگوهایی که انجام شده است به بازگرداندن شهروندان آمریکایی مربوط می شود که در کره شمالی بازداشت هستند. فراتر از این موضوع هیچ گفتگویی در حال حاضر با کره شمالی برگزار نخواهد شد.»

تیلرسون روز شنبه در سفر به چین گفت آمریکا به طور مستقیم با کره شمالی درخصوص برنامه های هسته ای و موشکی این کشور در ارتباط است اما پیونگ یانگ تمایلی به گفتگو نشان نداده است.

ترامپ نیز که طی چند هفته اخیر به همراه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تهدیدها و توهین هایی را علیه یکدیگر مطرح کرده اند ، پس از این اظهارات تیلرسون هرگونه چشم انداز مذاکرات با کره شمالی را رد کرد و آن را وقت تلف کردن نامید.

ترامپ در پیامی توییتری نوشت :« من به تیلرسون گفتم تلاش برای مذاکره با مرد موشکی ( رهبر کره شمالی ) ، وقت تلف کردن است. رکس ، انرژی خودتو هدف نده ، ما کاری را که لازم باشد انجام خواهیم داد.»

این نخستین بار نیست کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا برسر مسائل سیاسی دچار اختلاف می شوند.

با این حال ساندرز در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ترامپ همچنان به تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه اعتماد دارد گفت :« بله ، ترامپ به تیلرسون به عنوان وزیر خارجه اعتماد دارد.»

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا گفت تیلرسون اظهارات خود را بد بیان کرده است.

وی افزود :«‌ من فکر می کنم تیلرسون قصد داشته است بگوید ما کانال هایی ارتباطی داریم و اگر کره شمالی رویکرد خود را تغییر دهد ، دلیلی برای مذاکرات با این کشور خواهیم داشت.»

تیلرسون در پکن گفت آمریکا چند کانال ارتباطی با کره شمالی دارد و درحال بررسی این مسئله است که آیا کره شمالی علاقه ای به گفتگو دارد یا خیر.