مرگبارترین حوادث تیراندازی تاریخ آمریکا

ایندیپندنت با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت علی‌رغم اینکه رسانه‌های آمریکایی حادثه لاس وگاس را مرگبارترین تیراندازی تاریخ آمریکا می‌خوانند، تیراندازی‌هایی با تلفات بیشتر نیز در تاریخ این کشور ثبت شده است. در این گزارش آمده است تقریبا در همه گزارش‌ها برای توصیف تیراندازی لاس وگاس که 59 کشته و 520 زخمی بر جا گذاشت، از اصطلاح «مرگبارترین تیراندازی جمعی در تاریخ معاصر آمریکا» استفاده می‌شود. نگارنده گزارش دلیل استفاده از این اصطلاح را تأکید بر اهمیت و ابعاد این حادثه -بویژه در بحبوحه بحث‌هایی که مجدداً درباره قانون کنترل سلاح در این کشور به راه افتاده است- بیان می‌کند.

در ادامه گزارش آمده است تیراندازی‌هایی با تلفات بسیار بیشتر از حادثه لاس وگاس در تاریخ آمریکا وجود دارد. برای مثال تاریخدانان معتقدند بر اثر تیراندازی شهر «تولسا» در ایالت «اوکلاهما» در سال 1921 میلادی، 300 نفر کشته شدند. در این حادثه عده‌ای سفیدپوست، اهالی سیاهپوست این منطقه را به رگبار بستند.

همچنین در حادثه تیراندازی دیگری که به «کشتار ووندد نی» معروف است، گروهی از نظامیان ارتش آمریکا 29 دسامبر سال 1890 میلادی، بومیان این کشور را در اطراف نهر «ووندد نی» در داکوتای جنوبی، به مسلسل بستند و 200 نفر را به قتل رساندند. قربانیان این حادثه شامل ده‌ها زن و کودک بودند.

یکی دیگر از جنایت‌های سفیدپوستان آمریکایی، سال 1973 میلادی در ایالت لوئیزیانا رقم خورد. در این حادثه، گروهی سفیدپوست 150 سیاهپوست را با اسلحه کشتند و برخی از‌ آن‌ها را به دار آویختند.

در ادامه گزارش آمده است شاید دلیل آنکه در گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی از حادثه لاس وگاس به عنوان «مرگبارترین تیراندازی تاریخ معاصر» این کشور یاد می‌شود، آن باشد که ضبط و اعلام آمار دقیق قربانیان تیراندازی‌های جمعی تنها از سده بیستم مرسوم شد. از سوی دیگر، تاریخدانان هنوز درباره شمار تلفات تراژدی‌های پیش از سده 20 هنوز اختلاف نظر دارند.

همچنین هنوز تعریف مشخصی برای تیراندازی‌های جمعی وجود ندارد. پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) سال 2013 میلادی، تعریف زیر را برای تیراندازی جمعی ارائه کرد:

تیراندازی در یک مکان عمومی که 3 نفر یا بیشتر تلفات داشته باشد.

این در حالی است که حتی در تاریخ معاصر آمریکا، نیز اصطلاح «تیراندازی جمعی» برای همه حوادث تیراندازی با بیش از سه قربانی بکار نمی‌رود و در این باره گزینشی عمل می‌شود. برای مثال، برای اشاره به حادثه تیراندازی باشگاه شبانه «اورلندو» در سال گذشته میلادی که به کشته شدن دست کم 49 نفر و زخمی شدن 53 تن انجامید، از این اصطلاح استفاده نمی‌شود و از آن بیشتر به عنوان یک حادثه تروریستی نام برده می‌شود.