دارایی‌های استراتژیک آمریکا در تیررس موشک‌های کره‌شمالی

 «دونالد ترامپ» رئیس جمهور محافظه کار آمریکا در ماه‌های اخیر با توئیت‌های گوناگونی به دنبال ایجاد یک فضای روانی علیه کره شمالی بوده است و در این زمینه در توئیت های خود چاشنی تهدید را هم اضافه کرده است.

وی در ماه های اخیر بارها کره شمالی را به حمله نظامی تهدید کرده است و یا در توئیت‌های مختلفی به صراحت مطرح کرده که به دنبال یک گزینه نظامی علیه کره شمالی است. وی بارها از سیاست‌های «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال کره شمالی انتقاد کرده است و آن را مدارا با «پیونگ یانگ» دانسته است.

آمریکا در طول یک ماه اخیر تحریم های بسیار شدیدی اقتصادی و نفتی را علیه کره شمالی کلید زده است و این به عنوان یکی از راهبردهای کاخ سفید برای ضربه زدن به پیونگ یانگ طراحی شده است.

رئیس جمهور ایالات متحده در قبال کره شمالی راهبرد تهدید و تحریم را در پیش گرفته و سعی می کند از هر دو ابزار برای مهار کره شمالی استفاده کند. «پیونگ یانگ» هم در مقابل بارها اعلام کرده است که آماده پاسخی سخت و ویرانگر به تجاوزهای احتمالی آمریکاست.

اخیرا کره شمالی تهدید کرده که در صورت حمله ایالات متحده، «دارایی های استراتژیک آمریکا در شبه جزیره کره» را هدف حملات نظامی (موشکی) قرار می‌دهد. با توجه به شناختی که جهانیان از کره شمالی دارند، پرواضح است که این کشور در صورت بروز یک بحران به سرعت توان نظامی خود را به بوته آزمایش می گذارد و شلیک پی در پی موشک های بالستیک در ماه‌های اخیر گویای همین موضوع است.

دارایی های استراتژیک آمریکا در شرق آسیا در تیررس موشک های کره شمالی + تصاویر

ارتش کره شمالی می‌تواند پایگاه های نظامی آمریکا در کره جنوبی، ژاپن و گوام را با موشک‌های بالستیک، بمب اتم و بمب هیدروژنی هدف قرار دهد و در ماه‌های اخیر به این  موضوع تأکید کرده است.

دارایی های استراتژیک آمریکا در شرق آسیا در تیررس موشک های کره شمالی + تصاویر

کره شمالی اخیرا بزرگترین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد که این حاکی از دستیابی پیونگ یانگ به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای است. مقامات پنتاگون نیز ضمن تایید این موضوع اعلام کردند کره شمالی 200 پرتابگر که قابل استفاده برای موشک‌های کوتاه بُرد و دور بُرد هستند را در اختیار دارد. این تعداد پرتابگر نشان می دهد پیونگ یانگ دست کم به 13 تا 21 موشک دسترسی دارد.

دارایی های استراتژیک آمریکا در شرق آسیا در تیررس موشک های کره شمالی + تصاویر

 

کارشناسان مرکز «ابتکار تهدید هسته ای» در واشنگتن معتقدند که نابودی کره شمالی به مراتب خطرناک است. تصاویر ماهواره ای اخیر از سایت های ویژه آزمایش موشک و بمب اتمی در کره شمالی نیز حاکی از آن است که قدرت هسته ای این کشور نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است؛ به گونه ای که پیونگ یانگ مواد اولیه برای ده ها بمب هسته ای و 4 کلاهک هسته ای قدرتمند را در اختیار دارد. بنابراین هدف قرار دادن هر منطقه از این کشور می تواند تبعات ناگواری برای سایر کشورهای شبه جزیره کره به همراه داشته باشد.

تحلیلگران این مرکز همچنین مدعی هستند که «اگر آمریکا و متحدانش موفق شوند بدون جنگ به سلسه کیم در کره شمالی پایان دهند و برنامه‌های هسته ای آن را به کنترل درآورند، بحرانی به وقوع نخواهد پیوست. با این حال، خطر واقعی درباره این کشور زمانی است که کنترل و نظارت بر ذخایر سلاح های هسته ای، شیمیایی و بیولوژکی در دست گروه خاصی از سران و مقامات کره شمالی باشد. از سوی دیگر، طرح های بیولوژیکی و شیمیایی پیونگ یانگ بسیار گسترده تر از برنامه های هسته ای آن است و به مراتب تهدید جدی تری محسوب می شوند. آمارهای غیر رسمی نشان می دهد بین 3 تا 5 هزار تن سلاح شیمیایی در زرادخانه‌های کره شمالی وجود دارد. همچنین مرکز ابتکار تهدید هسته ای مدعی است کره شمالی بزرگترین ذخایر عامل های مرگبار اعصاب از جمله «سارین» و «وی0 ایکس» را در اختیار دارد.»

 

مقامات کره جنوبی اعلام کردند: کره شمالی قادر به تولید انواع تسلیحات شیمیایی در داخل کشورش است، هرچند برای تولید برخی عامل اعصاب باید ماده متشکله را از خارج وارد کند که با تهیه آن امکان تولید تسلیحات شیمیایی به 12 هزار تن می رسد.

 

اخیرا سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به کره شمالی هشدار داد که افزایش میزان ذخایر تسلیحات شیمیایی پیونگ یانگ، صلح و ثبات در شبه جزیره کره را تهدید می کند. این سازمان همچنین خواستار فشارهای بین المللی بر کره شمالی برای امضای معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی شد.

کره شمالی همچنین موشک‌های بالستیک قاره پیمایی در اختیار دارد که می تواند تا 12 هزار کیلومتر مسافت را طی کنند و این یک هشدار جدی برای دونالد ترامپ و سردمداران آمریکایی است.

دارایی های استراتژیک آمریکا در شرق آسیا در تیررس موشک های کره شمالی + تصاویر

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها فرمانده نیروهای مسلح کره شمالی را مردک موشکی یا احمق خطاب کرده است و این در حالی است که برخی صاحبنظران آمریکایی چنین اعتقادی ندارند. تعدادی از مقامات سازمان سیا اعلام کردند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر خلاف آنچه که دونالد ترامپ تصور می کند، فردی بی‌فکر نیست.

«یانگ سوک لی»، معاون مدیر سازمان سیا در «مرکز مأموریت کره»، در این زمینه می گوید: «کیم جونگ اون» دیوانه نیست؛ بلکه یک «بازیگر منطقی» است. در اقدامات کیم جونگ اون، هدف مشخصی نهفته است. او قصد ندارد یک روز صبح از خواب بیدار شود و تصمیم بگیرد که لس آنجلس را هدف حملات هسته ای قرار دهد.

«مایکل کولینز»، یکی از مقامات سازمان سیا در این زمینه می گوید: کره شمالی تنها قصد دارد صبر آمریکا و جامعه بین‌المللی را بسنجد. این گونه شخصیت برای کیم جونگ اون، با آنچه که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا او را توصیف می‌کند؛ بسیار متفاوت است.

البته برخی تحلیلگران و صاحبنظران معتقدند که آمریکا به دلیل اینکه کره شمالی دارای بمب اتمی است ، هیچگاه به این کشور حمله نمی‌کند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در این زمینه می‌گوید: آمریکا به کره شمالی حمله نخواهد کرد، زیرا می داند که این کشور  دارای سلاح هسته ای است.