دولت ترامپ تعلیق محدودیت‌های کشتیرانی را تمدید نکرد

کاخ سفید با خودداری از تمدید تعلیق «قانون جونز»، باعث توقف ارسال کمک‌های مالی به منطقه توفان‌زده‌ پورتوریکو از طریق بندرهای آمریکا شد. براساس قانون جونز که حدود یکصد سال پیش تصویب شد، تنها کشتی‌های باری متعلق به آمریکا که پرچم این کشور را حمل می‌کنند، اجازه دارند بدون پرداخت عوارض گمرکی، در بین بنادر آمریکا تردد کنند.

قانونگذران کنگره و مقامات منطقه پورتوریکو از دولت ترامپ خواسته بودند برای تسهیل در سوخت‌رسانی به این جزیره که بخش‌های زیادی از آن پس از وقوع توفان سهمگین ماریا، از نعمت داشتن برق محروم است، تعلیق محدودیت کشتیرانی را تمدید کند. اما سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا روز گذشته اعلام کرد این وزارتخانه قصد ندارد تعلیق قانون جونز را تمدید کند. بدین ترتیب، با انقضای مدت زمان تعلیق این قانون، ارسال کمک‌ها به پورتوریکو از طریق خطوط کشتیرانی متوقف شد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا پس از وقوع توفان‌های سهمگین «هاروی» و «ایرما»، برای تسهیل کمک‌رسانی به تگزاس و فلوریدا، ایالت‌های توفان‌زده این کشور، قانون جونز را برای یک هفته تعلیق کرد. تعلیق این قانون در ماه سپتامبر برای مدت یک هفته دیگر نیز تمدید شد. این در حالی است که دولت ترامپ پس از وقوع توفان ماریا در پورتوریکو به درخواست‌ها برای تمدید تعلیق این قانون عمل نکرد. بدین ترتیب، با انقضای مدت زمان تعلیق قانون جونز، ارسال کمک‌ها به پورتوریکو از طریق خطوط کشتیرانی متوقف شد.

دولت ترامپ در حالی از کمک‌رسانی به پورتوریکو امتناع می‌کند که بومیان این جزیره از سال 1917 میلادی شهروندان آمریکایی محسوب می‌شوند. پورتوریکو از سال 1898 میلادی تحت حاکمیت سیاسی آمریکا قرار دارد.

وقوع توفان سهمگین ماریا در مجمع‌الجزایر پورتوریکو در دریای کارائیب و خسارت‌های فراوانی که این توفان به بار آورده است. میلیون‌ها نفر در پورتوریکو به دلیل قطع برق بر اثر توفان ماریا در خاموشی به سر می‌برند و بسیاری از آن‌ها هیچ وسیله ارتباطی با دنیای خارج ندارند.