سخنرانی ولادیمیر پوتین در کنفرانس سالیانه والدای

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کنفرانس سالیانه والدای که در شهر سوچی روسیه در حال برگزاری است، گفت: آمریکا قانون بین المللی را نادیده می‌گیرد و در امور داخلی بسیاری از کشور‌ها دخالت می‌کند.

رئیس جمهور روسیه اظهار کرد: آمریکا بار‌ها در اجرای تعهداتش در چارچوب پیمان‌های تسلیحات شیمیایی و هسته‌ای قصور کرده است. تحریم‌های جدید آمریکا با هدف بیرون راندن روسیه از بازار‌های انرژی اروپا و وادار کردن اروپا به خرید گاز طبیعی مایع آمریکا طراحی شده است. سازمان ملل باید اصلاح شود، اما این اصلاحات باید تدریجی انجام شود.

او با انتقاد از پایبند نبودن آمریکا به موافقتنامه های بین المللی گفت: آمریکا در عمل کردن به توافقنامه های مربوط به رهایی از پلوتونیوم وقت کشی می کند، آمریکا هیچ یک از توافقنامه های ممنوعیت تسلیحات اتمی را نپذیرفته است و این در حالی است که روسیه به این توافقنامه ها پایبند بوده است.

پوتین افزود: خاورمیانه از کودتا‌ها و دخالت مستقیم نظامی رنج بسیار برده است و در همین حال کسانی هستند که از هرج و مرج در منطقه بهره می‌برند.

پوتین خاطرنشان کرد: روسیه به همراه دولت قانونی سوریه و چند کشور دیگر و بر اساس قوانین بین‌المللی با تروریست‌ها جنگید. این مسیر هزینه‌های زیادی داشت، اما ما صبور بودیم و در هر گام حساب‌شده عمل کردیم.

رئیس جمهور روسیه گفت: آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی را محکوم می‌کنیم، اما به طور قطع لازم است که این مسئله در چارچوب گفتگو حل و فصل شود نه اینکه کره شمالی در تنگنا قرار بگیرد و با توسل به زور و تهدید و آشکارا مورد بی احترامی واقع شود.