جزئیات پیمان دفاعی مشترک اروپا منتشر شد

دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توئیتر خود به نقل از «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه نوشت: امروز روز تاریخی برای دفاع اروپا خواهد بود.

گفتنی است وی این اظهارنظر را حین ورود به جلسه اتحادیه در خصوص دفاع مشترک اروپایی اعلام کرد.

این در حالی است که خبرگزاری «رویترز» در خبری این پیش آگهی را داد که امروز دوشنبه قرار است آلمان، فرانسه و ۲۰ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا معاهده دفاعی را امضا کنند که نویدبخش آغاز عصری جدید در عرصه مشارکت نظامی بین کشورهای اروپایی است تا به این ترتیب در آستانه وقوع برگزیت، انسجام‌شان حفظ شود.

در همین راستا، اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام خود برای کاهش سطح وابستگی به آمریکا، اقدام به ایجاد یک «کلاب رسمی» با عضویت ۲۲ کشور خواهد کرد که نقش منسجم‌تری برای این اتحادیه در مواجهه با بحران‌های جهانی تعریف می‌کند.

حالا به گفته یک منبع آگاه، اتحادیه اروپا هیچگاه بیش از امروز به ایده یکپارچه کردن توانمندی دفاعی خود نزدیک نبوده است.

این معاهده دفاعی امروز از سوی وزاری دفاع و خارجه اتحادیه اروپا امضا می‌شود و در ماه میلادی دسامبر نیز به تایید رهبران اروپایی می‌رسد تا نهایتا به قانون تبدیل شود.

در همین راستا قرار است در یک دوره آزمایشی سیستمی برای تشخیص ضعف‌های دفاعی اتحادیه اروپا به ویژه در هماهنگی با ناتو که از سوی آمریکا هدایت می‌شود، در نظر گرفته شود حال آنکه همچنان بر سر بودجه چند میلیارد یورویی که برای اجرای کامل معاهده پیشنهاد شده، بحث و تبادل نظر انجام می‌شود.

علاوه بر دانمارک، اتریش، لهستان، ایرلند و مالت هنوز برای حضور در این پیمان اعلام آمادگی نکرده‌اند. اما انتظار می‌رود انگلستان علیرغم خروج از اتحادیه اروپا با رعایت برخی شرایط ویژه به این پیمان ملحق شود.