جزئیات توافق آمریکا و روسیه در جنوب سوریه

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: اسرائیل به توافق سه جانبه بین روسیه، آمریکا و اردن در مورد آتش بس در جنوب سوریه پاسخ رسمی داده است. توافق های مخفی در این گفتگوها حاکی از این است که نیروهای محور مقاومت تنها برای مدت زمان اندک و فاصله کوتاه از مرز جولان اشغالی، به عقب برمی گردند. به گفته ی این روزنامه، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع این رژیم اعلام کرده است، اسرائیل اجازه نخواهد داد که سوریه "پایگاه دائمی" برای "محور مقاومت" شود. اما توافق سه جانبه تنها پاسخی جزئی به نگرانی های اسرائیل است.

این در حالی است که به گفته این روزنامه قدرت دفاعی اسرائیل با مشکل مواجه است و به نظر می رسد ابرقدرت ها تمایلی به اقدامات واقعی برای از خروج ایران از سوریه و به طور ویژه جنوب سوریه ندارند.

در ماه سپتامبر نیز، هاآرتص در گزارشی اعلام کرده بود: رژیم صهیونیستی می خواهد نیروهای مقاومت تحت حمایت ایران  ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر از مرزهای جولان دور نگه داشته شوند، اما روس ها تنها با پنج کیلومتر موافقت کردند. بنابراین  نقشه جدید نشان دهنده یک سازش پیچیده است. ظاهرا در اکثر مناطق، نیروهای موسوم به مقاومت ۲۰ کیلومتری مرز را حفظ خواهند کرد، وفقط در بعضی از نقاط فاصله تا پنج کیلومتر کاهش می یابد.

حال این واقعیت نیز باید به موضوع افزوده شود که هیچ جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از سوریه حتی در آینده قابل مشاهده نیست و نگرانی های اسرائیل قابل درک است.مقامات اسرائیلی ها در این رابطه با اظهارات مکرر خود که در میان جلسات اخیر با سیاستمداران آمریکایی، روسیه و اروپایی صورت گرفته است، بر نگرانی رو به گسترش رهبران نظامی و سیاسی اسرائیل در مورد حرکت ایران در سوریه تأکید کردند.