ايرنا: تركیه روز پنجشنبه اعلام كرد كه در صورت تصویب لایحه مجازات افرادی كه نسل كشی ارامنه توسط تركها را منكر شوند در مجلس فرانسه، سفیر خود را از پاریس فرا می خواند.

هیات دولت فرانسه لایحه ای را به مجلس این کشور ارایه کرده است که افرادی که منکر قتل عام ارامنه در دوران عثمانی شوند به یک سال حبس و جریمه ای معادل ۴۵ هزار یورو محکوم خواهند شد.

در این رابطه ترکیه نیز اعلام کرد در صورت تصویب این قانون در مجلس فرانسه در هفته آینده سفیر خود را از این کشور فرا می خواند و روابط خود را با فرانسه خواهد کرد

وزارت امور خارجه ترکیه روز گذشته در نشستی موضوع ارایه لایحه هیات دولت فرانسه به مجلس این کشور مبنی بر اینکه افرادی که نسل کشی ارامنه توسط ترک ها را منکر شوند، مجازات خواهد کرد را مورد بررسی قرار داد.

این نشست به ریاست ' احمد داوود اوغلو ' وزیر امور خارجه ترکیه و با حضور ' وولکان بوزکر ' رییس کمیسیون امور خارجی مجلس و اعضای گروه دوستی ترکیه فرانسه در مجلس ترکیه برگزار شد.

در این نشست تمامی راهکار های احتمالی در صورت قبول لایحه پیشنهادی فوق در پارلمان فرانسه مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این نشست مقرر شد هیاتی به سرپرستی ' وولکان بوزکر ' برای دیدار با مقام های فرانسوی به پاریس اعزام شود.

' جمیل چیچک ' رییس مجلس ملی ترکیه پیش از این در نامه ای به همتای فرانسوی خود اقدام مجلس این کشور در خصوص بررسی لایحه ای که در آن افرادی که نسل کشی ارامنه توسط ترک ها را منکر شوند، مجازات می شوند را محکوم کرده بود.

چیچک، در نامه خود به ' برنارد آکویرس ' به اقدام های مجلس فرانسه در خصوص بحثتاریخی ارامنه - ترکیه اعتراض کرد.

وی در نامه خود آورده است: کار مجالس کشورها، تاریخ نگاری و تحلیل و تفسیر رویدادهای صد سال پیش نیست، این کارها را باید به محققان بسپارید و آگاه باشید که با تصویب چنین قانونی به روابط ترکیه و فرانسه ضربه خواهید زد.

ارامنه مدعی هستند که دهها هزار تن از اجداد آنان در سال ۱۹۱۵ میلادی در دوران حکومت عثمانی توسط دولت عثمانی به قتل رسیده اند.

ترکیه نیز پیش از این در واکنش به سخنان ' نیکلا سارکوزی ' رییس جمهوری فرانسه در مورد کشتار ارامنه در دوران عثمانی اعلام کرده بود: رییس جمهور فرانسه بهتر است به جای آنکه درباره نسل کشی ارامنه نقش یک مورخ را بازی کند، به مشکلات مردم کشورش رسیدگی کند.

رییس جمهور فرانسه در جریان سفر خود به ارمنستان گفته بود: تركیه باید با تاریخ خود به محاسبه بنشیند و موضوع نسل كشی ارامنه در دوران امپراطوری عثمانی را به رسمیت بشناسد.