اظهارات وزیر خارجه آمریکا در انتقاد از روسیه

«رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه طی سخنرانی به مناسبت فعالیت یکساله در وزارت خارجه این کشور، «روسیه را به دخالت در روند دموکراتیک آمریکا» متهم کرد؛ موضوعی که دونالد ترامپ، همچنان آن را بخشی از اخبار جعلی رسانه ای عنوان می کند تا  ریاست جمهوری خود را قانونی جلوه دهد.

او گفت: رئیس جمهور(ترامپ) معتقد است قدرت های بزرگ دنیا همچون آمریکا و روسیه باید روابط سازنده ای داشته باشند ولی امروزه شاهد چنین چیزی نیستیم.

تیلرسون ادعا کرد: روسیه در صدد حمله به یک کشور مستقل مانند اوکراین و کنترل آن است. روسیه از جنگ ترکیبی برای مداخله و نفوذ در کشورهای دموکراتیک دنیا استفاده می کند.

اظهارات شب گذشته تیلرسون در جمع کارمندان و دیپلمات های وزرات خارجه آمریکا، انتقادات وی  از رئیس جمهور آمریکا و شایعاتی مبنی بر احتمال انتخاب «مایک پمپئو»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به جای او در وزارت خارجه، بدون شک موقعیت متزلزل وزیر خارجه را متزلزل‌تر خواهد کرد.  

تیلرسون پیش از این نسبت به احتمال دخالت کرملین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضع محتاطانه ای پیش گرفته بود. او در ماه آوریل، مسئله احتمال دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را در حال بررسی عنوان کرد. در ماه اوت، او پا را فراتر نهاد و در دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود اعلام کرد، دخالت احتمالی روسیه، بی اعتمادی بین دو کشور را جدی تر می کند. با این حال، تقابل بین کاخ سفید و وزارت خارجه در دولت ترامپ در ماه های اخیر افزایش یافته و اظهارات شب گذشته تیلرسون درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، خروج آشکار وی از موضع ترامپ را نشان می دهد.

اظهارات  مغایر دولت آمریکا و وزارت خارجه فقط به مسئله دخالت روسیه در انتخابات 2016 ختم نمی شود. در حالی که ترامپ معتقد است ایران به توافق هسته ای پایبند نبوده و به دنبال آن است که از این توافق خارج شود، تیلرسون در سخنرانی روز گذشته  خود بر اجرای کامل توافق هسته ای با حمایت متحدان اروپایی تاکید کرد. از سوی دیگر، برخلاف اظهارات رکس تیلرسون درباره مذاکره با کره شمالی، کاخ سفید اعلام کرد موضع خصمانه ترامپ در قبال پیونگ‌یانگ تغییری نکرده است. تیلرسون در نشست مشترک شورای آتلانتیک و بنیاد کره اعلام کرد «سیاست آمریکا در قبال کره شمالی خلع سلاح هسته ای روشن، کامل، قابل راستی آزمایی و غیرقابل بازگشت است. دو کشور دستکم می توانند مقابل هم بنشینند و به صورت رو در رو مذاکره کنند.» این در حالی بود که سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در بیانیه ای تأکید کرد که موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال کره شمالی به هیچ وجه تغییر نکرده است!

با وجود تقابل سیاست های کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا، دونالد ترامپ همچنان نسبت به برکناری تیلرسون اقدامی انجام نداده است. تیلرسون یکی از حامیان تصمیم ترامپ در مورد حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان است و آن را تصمیمی «جسورانه» توصیف کرد. همچنین مدیر سابق شرکت نفتی اکسون موبیل به واسطه دوستی که با مقامات کرملین دارد، تاکنون موفق شده به فعالیت خود در وزارت خارجه ادامه دهد.