راهبرد امنیت ملی آمریکا مضحک است

سند جدید راهبرد امنیت ملی آمریکا که  رئیس‌جمهور این کشور از آن رونمایی کرد با انتقاداتی در محافل رسانه‌ای و کارشناسی این کشور رو به رو شده و روزنامه نیویورک‌تایمز آن را «مضحک» خوانده است. 

در مقاله‌ای به قلم «راجر کوهن»، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و تیمش به دلیل اتحاذ مواضع متناقض درباره موضوعات مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است. 

کوهن می‌نویسد: «دولت ترامپ از راهبرد جدید امنیت ملی خود رونمایی کرده است. این سند، مضحک است. رئیس‌جمهور ترامپ و تیم او چندین موضع متناقض گرفته‌اند. وقتی که اولویت کسی در جایگاه رئیس‌جمهور این باشد که از سیاست خارجی به عنوان عرصه‌ای برای جلب هوادار استفاده کند و سایر اعضای کابینه در تقلا برای جلوگیری از جنگ آخرالزمان باشند، نتیجه کار همین می‌شود.»

یک سفیر اروپایی هفته گذشته به نیویورک‌تایمز گفت: «غیرممکن است کسی بداند موضع ایالات متحده در هر موضوعی چیست. ممکن است ما ناخواسته وگام گام به سوی جنگ قدم برداریم.»

در مقاله نیویورک‌تایمز آمده است: «با کره شمالی شروع کنیم، کشوری که زرادخانه کوچک اما رو به توسعه‌اش تحت نظارت کیم یونگ اون قرار دارد، رهبری که درست به اندازه خود ترامپ، دمدمی‌مزاج است. هفته گذشته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفت که سیاست دولت ترامپ در خصوص کره شمالی، 'کاملاً روشن است. آماده‌ایم با کره شمالی، هر زمان که بخواهد گفت‌وگو کنیم و آماده‌ایم که اولین نشست را بدون پیش‌شرط داشته باشیم.'»

این صحبت‌های تیلرسون در نشست شورای آتلانتیک بود. تیلرسون، روز جمعه در سخنرانی‌اش در سازمان ملل متحد برای کره شمالی شرط گذاشت. او گفت قبل از اینکه بتوان مذاکره با کره شمالی را آغاز کرد این کشور بایستی از رفتارهای تهدیدآمیز دست بردارد. تیلرسون گفت: «فشار بر کره شمالی، تا زمان پاکسازی هسته‌ای، ادامه خواهد یافت.»

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «حالا باید پذیرفت که فشار موثر بر کره شمالی سه مولفه دارد: چین، چین و چین. اما راهبرد امنیت ملی ترامپ از چین به عنوان 'رقیب راهبردی' نام می‌برد و می‌گوید که ایالات متحده در برابر تقلب‌ها یا ستیزه‌جویی‌های چینی‌ها شدت عمل به خرج خواهد داد.»

این مقاله می‌افزاید: «وقت‌شناسی‌مان را ببینید: ترامپ از رئیس‌جمهور چین می‌خواهد صادرات نفت خام به کره شمالی را متوقف کند و در همان حال در راهبردش از چین انتقاد می‌کند. رئیس‌جمهور ما فکر می‌کند همه به دستورات او گوش خواهند داد، چون او این حرف را زده است.»