شمار مبتلایان وبا در یمن

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که شمار مبتلایان به بیماری وبا در یمن، به یک میلیون نفر رسیده است.

خبرگزاری آناتولی پیش از این به نقل از فرحان حق معاون سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که شمار موارد ابتلا به بیماری وبا در یمن به 975 هزار مورد رسیده است که از این تعداد، 2224 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی از همه طرف‌های درگیر در یمن و حامیان آن‌ها می‌خواهند که هر چه‌ سریع‌تر آتش‌بس کرده و به عملیات‌های جنگی خود پایان دهند.

 در حالی که حملات ائتلاف به‌رهبری عربستان سعودی موجب محاصره یمن شده و بسیاری از بیمارستان‌ها دسترسی کافی به برق و سوخت مورد نیاز خود را ندارند و امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای غیرنظامیان به‌خصوص کودکانی که از گرسنگی رنج می‌برند، وجود ندارد، سازمان بهداشت جهانی اخیرا درباره خطر شیوع موج جدیدی از بیماری وبا هشدار داده است.

دکتر "نویو زاگاریا" نماینده سازمان بهداشت جهانی در یمن در سخنانی تأکید کرد: بیش از 16 درصد کودکان یمنی زیر 5 سال از سوء تغذیه رنج می‌برند. 5.2 درصد کودکان یمنی با شرایط بسیار خطرناکی روبه‌رو هستند و زندگی آنها به خطر افتاده و این مشکل روز به روز بیشتر می‌شود.

زاگاریا تصریح کرد: گرچه تعداد موارد جدید ابتلا به بیماری وبا طی هفته‌های اخیر با کاهش روبه‌رو شده است ولی 35 منطقه در یمن همچنان در معرض این بیماری قرار دارند.

 جنگند‌ه‌های ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران هر روز مناطق مسکونی یمن و زیرساخت‌های این کشور را هدف حملات هوایی، زمینی و دریایی قرار می‌دهند.

عربستان سعودی ضمن ائتلاف با برخی کشورهای عربی منطقه از ششم فروردین 94 حملات گسترده علیه یمن را کلید زد تا از این طریق بتواند «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگرداند که این حملات به‌جز ویرانی یمن و کشتار هزاران انسان بی‌گناه نتیجه‌ای برای رژیم سعودی نداشته است.

 مرکز مستقل حقوق و توسعه یمن روز سه‌شنبه در گزارش آماری خود اعلام کرد: شمار شهدا و مجروحان غیرنظامی در یمن ــ در طول یک‌هزار روز از تجاوزگری مشترک عربستان و آمریکا به این کشور ــ به 35 هزار و 415 نفر رسید.