یک بام و دو هوای رئیس‌جمهور ترکیه در برابر آمریکایی‌ها

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه امروز 24 دسامبر اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باید پیش از تصمیم گیری درباره قدس و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با او تماس می گرفت.

او پیش از سفر به کشورهای آفریقایی، طی سخنرانی در فرودگاه بین‌المللی اَسَن‌بوگا، آنکارا گفت: ما خواسته های خود را با آمریکا مطرح کرده‌ایم  و همچنان به این کار ادامه می دهیم. هیچ دلیلی برای دیدار نکردن با ترامپ وجود ندارد. البته ما بار دیگر کانال های ارتباطی خود را با ترامپ باز می گذاریم  و امیدواریم او نیز با ما وار مذاکره شود. از ابتدای امر انتظار داشتیم او پیش از اعلام تصمیم خود درباره قدس  با ما به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری های اسلامی تماس بگیرد و مشورت کند.

وی اظهار داشت هیچ دلیلی وجود ندارد که با ترامپ دیدار نکند و امیدوار است او نیز به مذاکره ترغیب داشته باشد.  هرچند هنوز برای تماس با او تصمیم نگرفته است.

اردوغان در ادامه با اشاره به قطعنامه سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ گفت: ترکیه از جمله کشورهایی است که باید با آن در مورد قدس مشورت شود. من اعتقاد دارم اگر ترامپ با ما مشورت می کرد، این اتفاق رخ نمی داد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز گذشته (پنجشنبه 30 آذر) با رای 128 عضو، قطعنامه‌ای مبنی بر محکومیت تصمیم ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت» رژیم صهیونیستی را تصویب کردند.

اردوغان قرار است در تور آفریقایی خود به کشورهای سودان، چاد و تونس سفر کند.