پشت پرده روابط دولت عراق با احزاب کُرد

با وجود گذشت چند ماه از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق و عقب نشینی اربیل از نتایج آن هنوز به نظر می رسد درهای گفتگو میان بغداد و اربیل برای حل اختلافاتشان باز نشده است.

روزنامه العربی الجدید به نقل از یک منبع آگاه عراقی گزارش داده است که دولت مرکزی عراق تلاش می کند تا جایی که امکان دارد از بحران ایجاد شده بهره برداری کند به همین دلیل در شرایط فعلی هرگونه گفتگو با اقلیم کردستان را در حالت انتظار گذاشته است اما با این حال در پشت پرده با برخی جریان های کُرد گفتگوهایی را آغاز کرده است.

بر اساس این خبر گروهی از حزب اتحادیه میهنی کردستان به صورت جداگانه گفتگوهایی را در خصوص بحران اقلیم کردستان با دولت عراق آغاز کرده است و هیأتی از این حزب اخیرا وارد بغداد شده و گفتگوهایی را با دولت آغاز کرده و قرار است گروه دیگری از یکی از جریان های سیاسی اقلیم کردستان به غیر از حزب دموکرات کردستان به همین منظور به بغداد سفر کند.

در همین راستا «سعد الحدیثی» سخنگوی دولت عراق در یک نشست خبری اعلام کرده بود که وجود کانال های ارتباطی میان دولت و دولت اقلیم کردستان از اهمیت بالایی برخوردار است و آغاز یک رویکرد صحیح برای پشت سر گذاشتن بحران فعلی است. وی اعلام کرده بود بناست گروهی از جریان های سیاسی کُرد که دولت اقلیم کردستان را نمایندگی نمی کند برای مذاکره به بغداد سفر کند.

وی اعلام کرده بود که اقلیم کردستان همچنان به صادرات نفت از میدان های نفتی داخل اقلیم کردستان ادامه می دهد و شفافیتی در این زمینه وجود ندارد و مشخص نیست چه میزان نفت صادر می شود و سود حاصل از فروش آن صرف چه چیزی می شود.

سخنگوی دولت عراق ضمن ابراز شگفتی از اینکه با وجود صادرات نفت از اقلیم کردستان همچنان حقوق کارمندان این اقلیم به وسیله دولت اقلیم پرداخت نمی شود گفت باید صادرات نفت اقلیم کردستان تحت نظارت دولت مرکزی صورت بگیرد و به این ترتیب دولت مسئولیت پرداخت حقوق کارکنان اقلیم را به دست خواهد گرفت.