یک مقام روس جواب دروغ پردازی ترامپ را داد

«تاس»، "فرانتس کلینتسویچ" نائب رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه تاکید کرد که سخنان "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در مورد اینکه آزادسازی عراق و سوریه از دست گروه تروریستی داعش نتیجه اقدامات ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن بوده، خلاف واقعیت و دروغی بیش نیست.

این سناتور روس در صفحه «فیس بوک» خود در این باره نوشت: «ما در روسیه می گوییم، صفر دوباره خود را در کنار 20 قرار داد. واضح است که دونالد ترامپ خیلی دلش می خواهد تا نامش در تاریخ بعنوان پیروز بر داعش در عراق و سوریه برده شود. ولی این ضعف رئیس کاخ سفید را به خاطر سال نو به او می بخشیم. واقعیت این است که دونالد ترامپ تنها بعنوان رئیس جمهوری در تاریخ به یاد آورده خواهد شد که در دوره ریاست جمهوری او، روسیه به پیروزی بزرگی در سوریه دست یافت.»  

ترامپ در آخرین پیام خود در سال 2017 خطاب به شهروندان آمریکایی، ادعا کرد که ائتلاف بین المللی به رهبری این کشور موفق شده  تا تقریبا 100 درصد خاک سوریه و عراق را از دست داعش آزاد کند.

"آلکسی پوشکوف" رئیس کمیته اطلاعات شورای فدراسیون روسیه نیز در صفحه «توئیتر» خود اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در مورد پیروزی در سوریه را دروغ خوانده و ادعای وی را «شبه واقعیت» نامید. این سناتور روس یادآور شد که مطرح شدن چنین اظهاراتی از سوی ترامپ تنها برای رسیدن به اهداف سیاسی داخلی مورد نیاز اوست.

پوشکوف پیش از این نیز گفته بود، این هدف وزارت امور خارجه آمریکا که در سال 2018 از شر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خلاص خواهد شد را « ماموریت غیرممکن» (mission impossible) نامید و تاکید کرد که روسیه به دفاع از استقلال و تمامیت ارضی سوریه ادامه خواهد داد.

آمریکا باید بپذیرد که در سوریه شکست خورده است

"آلکسی چیپا" نائب رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیون «راشا تودی» در باره ادعای دونالد ترامپ گفت، آمریکا قصد دارد پیروزی دیگران در سوریه را به نام خود تمام کند. وی افزود: «مشارکت ائتلاف بین المللی آمریکا در نابودی داعش در سوریه، کمترین نقش را داشته است. همه دیگر می دانند که آمریکایی‌ها حتی در برخی مواقع از نیروهای داعشی حمایت هم کرده اند. تروریستها در منطقه تحت کنترل آنها احساس امنیت کرده و با کمک آنها حتی درصدد تجدید قوا و ایجاد گروههای جدید برای مبارزه با نیروهای دولتی سوریه هستند.»

به گفته این مقام پارلمانی، با این وجود آمریکا اکنون سعی دارد خود را در پیروزی بر تروریستها شریک کند، هرچند آنها در واقع در سوریه شکست خورده اند. برای اینکه هدف اصلی آنها در سوریه نابودی رژیم بشار اسد و از کنترل خارج کردن خاک سوریه از دست آن بود و به همین دلیل هم از ابتدا گروه تروریستی داعش را بوجود آورده بود، ولی به این هدف خود نرسیده و شکست خورده است.