تهاجمی تر شدن عملیات نظامی آمریکا در افغانستان

فرمانده ارشد آمریکا در خاورمیانه از آغاز رویکرد تهاجمی تر این کشور به منظور حمله به مواضع طالبان و سایر تروریست ها در افغانستان خبر داد. این بخشی از برنامه آمریکا برای تغییر مسیر جنگی است که وارد هفدهمین سال خود می شود.

«ژنرال جوزف وتل»، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، ضمن تاکید بر اتخاذ رویکرد تهاجمی تر اظهار کرد ورود گروه جدیدی از مربیان نظامی آمریکایی به افغانستان روند مبارزه با طالبان را تشدید خواهد کرد. جوزف وتل در ادامه گفت این مربیان نظامی با حضور در مرزهای نبرد با طالبان سرعت مبارزه با عناصر این گروه تروریستی را افزایش خواهند داد.

جوزف وتل در مصاحبه اخیر خود اظهار کرد: «آمریکا قصد دارد بر آغاز عملیات های تهاجمی تر تمرکز کند. نظامیان ارتش افغانستان باید تمام تلاش خود را برای تسلط و کنترل بر نظامیان طالبان به کار بندند. ما باید ابتکار عمل را در این خصوص به دست بگیریم.»

راهبرد دولت ترامپ در قبال افغانستان به ارتش آمریکا این اجازه را می دهد تا حملات تهاجمی تری را علیه طالبان آغاز کند. طرح افزایش حملات تهاجمی در چارچوب خروج آمریکا از بن بست طولانی ترین جنگ این کشور در خاورمیانه طراحی شده است. این طرح، برنامه های پیشین دولت اوباما برای خروج نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان را زیر پا خواهد گذاشت.

به نظر می رسد در سال 2018 مسئله افغانستان یکی از مهمترین مسائلی است که در دستور کار رئیس جمهور آمریکا قرار دارد. ترامپ با حمله توییتری به پاکستان مدعی شد این کشور تروریست هایی را که آمریکا در افغانستان به دنبال آنهاست، در خاک خود پناه داده است. پاکستان در واکنش به ادعای پناه دادن به تروریست ها، سفیر آمریکا در اسلام آباد را برای ارائه توضیح در این خصوص احضار کرد.