وعده اتحادیه عرب برای جلوگیری از پیامدهای منفی تصمیم آمریکا

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در نشست خبری مشترک با احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب پس از نشست هیئت وزارتی این اتحادیه برای مقابله با تصمیم ترامپ درباره قدس گفت: موضع ما به عنوان اتحادیه کشورهای عربی در قبال تصمیم آمریکا درباره قدس روشن است. ما این تصمیم را محکوم کردیم و گفتیم که این تصمیم غیرقانونی بوده و ما برای جلوگیری از پیامدهای آن تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: ما تاکید کردیم که قدس مسأله محوری دنیای عرب و اسلام و همچنین مسیحی است. نشست امروز ما برای موضع‌گیری نبود، بلکه این نشست برای جامه عمل پوشاندن به تصمیمات قبلی هیئت وزارتی اتحادیه عرب برگزار شد.

الصفدی اظهار داشت: اولین خواسته ما به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای 1967 میلادی است و ما برای اتخاذ اقدامات سیاسی و قانونی به‌منظور جلوگیری از پیامدهای منفی تصمیم آمریکا و مقابله با همه اقدامات غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی، تلاش خواهیم کرد.

این وزیر اردنی گفت: موافقت کنست اسرائیل با قانون موسوم به قدس یکپارچه، مشروعیت ندارد، زیرا قدس بر اساس قوانین بین‌المللی، سرزمینی اشغالی است.

حسام زکی دستیار دبیرکل اتحادیه عرب چهارشنبه ششم دی ماه در نشستی خبری گفت که وزیران خارجه 6 کشور عربی و احمد ابوالغیط دبیرکل این اتحادیه عرب روز ششم ژانویه (16 دی) به منظور بررسی تصمیم آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، در اردن گرد هم خواهند آمد.

این نشست امروز شنبه با حضور وزیران خارجه اردن، مصر، فلسطین، عربستان، امارات و مغرب و دبیر کل اتحادیه عرب در اردن برگزار شد.

وزیران خارجه این 6 کشور اعضای هیئتی هستند که در پایان نشست اضطراری اتحادیه عرب به منظور مقابله با تصمیم ترامپ تشکیل شد.

ترامپ روز چهارشنبه 15 آذر ماه در یک سخنرانی در کاخ سفید قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای اننقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با محکومیت‌های جهانی مواجه شد.