امضای قرارداد نظامی پنهانی در خلیج فارس

روزنامه «کره هرالد» روز سه شنبه در حالی به گسترش روابط کره جنوبی و امارات و سخنان «مون جائه» در دیدار با مقام اماراتی در ابوظبی اشاره کرد که مصاحبه وزیر دفاع این کشور در زمینه معاهده‌های مخفیانه نظامی سئول با امارات موجی از انتقاد‌ها را برانگیخته است.

این روزنامه در ابتدا به دعوتنامه امارات برای رئیس جمهور کره جنوبی جهت سفر به این کشور و مشاهده ساخته شدن یکی از تاسیسات اتمی در امارات از سوی کره جنوبی و نیز توافق دو طرف درباره انجام گفت‌وگوهای سطح بالا پیرامون امور نظامی و دیپلماتیک پرداخت.

کره هرالد در ادامه به معاهده‌های مخفی صورت گرفته بین کره و امارات در دولت سابق کره جنوبی اشاره کرد و نوشت: در زمان دولت «لی میانگ باک» رئیس جمهور سابق کره جنوبی (دهمین رئیس جمهور  این کشور  از سال 2008 تا  2013 ) پیمانی مخفی با امارات منعقد شده بود.

«کیم تائه یونگ» وزیر دفاع سابق کره جنوبی در مصاحبه‌ای فاش کرد که دو کشور معاهده‌های نظامی مخفیانه‌ای را منعقد کرده بودند که بر اساس آن قرار است کره جنوبی در صورت بروز درگیری احتمالی برای امارات، نیروهای خود را به این کشور اعزام کند.

وزیر دفاع سابق کره جنوبی در سال‌های 2009 تا 2010 ، اذعان کرد که دولت لی میناگ باک وعده حمایت نظامی از امارات را در عوض صادر کردن چهار نیروگاه هسته‌ای به این کشور داده بود.

این مقام سابق کره‌ای در گفت‌‌وگو با «جونگ آنگ ایبو» دیگر رسانه این کشور گفت: «این توافق اساسا درباره حضور نیروهای کره جنوبی در امارات در موقع بروز مشکل نظامی بود. همچنین در زمان صلح نیز قرار بود نیروهای کره‌ای نظامیان اماراتی را آموزش دهند.»

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور سابق کره جنوبی بعد از این که توانست قرارداد ساخت چهار نیروگاه هسته‌ای را در سال 2009 در امارات به‌دست آورد، چهار معاهده نظامی با امارات امضا کرد.

البته این معاهده‌ها از سوی مجلس تصویب نشد و تا اواخر سال 2010 نیز علنی نبود. جزییات این معاهده هنوز هم طبقه بندی شده است.

روزنامه یاد شده نوشت: دولت سابق کره جنوبی در سال 2011 یک یگان ویژه 130 نفره به نام «آحک» را برای آموزش نیروهای اماراتی در نبر ضد تروریسم و نیز اجرای عملیات مشترک به این کشور اعزام کرد.

 سخنان وزیر دفاع سابق و این که دولت این کشور باید ابتدا تائید مجلس را قبل از امضاء معاهده‌ها به دست می‌آورد و همچنین خطر دخالت نیروهای این کشور در نبردهای خاورمیانه، موجی از انتقاد‌ها را برانگیخته است.