کنسولگری عربستان در عراق بازگشایی می‌شود

«عبدالعزیز خالد الشمری» سفیر عربستان در عراق اعلام کرد که دولت فدرال عراق با افتتاح کنسولگری عربستان در بصره، موافقت کرد.

روزنامه «الریاض» عربستان به نقل از الشمری نوشت: دولت مرکزی عراق با افتتاح این کنسولگری موافقت کرده است و بزودی مسئله انتخاب ساختمان و مقر برای این کنسولگری، نهایی می‌شود و فعالیت آن آغاز خواهد شد.

وی افزود: مهم توسعه روابط میان دو کشور در تمامی سطوح و در راستای منافع دو دولت و دو ملت است.

این کنسولگری، پس از اربیل، دومین کنسولگری عربستان در عراق به شمار می‌آید و منابع آگاه چندی پیش اعلام کردند که ریاض به صورت رسمی از دولت عراق خواسته است، در شهر نجف اشرف نیز یک کنسولگری افتتاح کند.

روابط عربستان و عراق از سال گذشته میلادی، پس از سفر «عادل جبیر» وزیر امور خارجه عربستان به بغداد و دیدار «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق از عربستان، وارد مرحله جدیدی شد و روابط دوجانبه پس از سالها تیرگی رو به بهبود نهاد.

روابط عراق و عربستان سعودی بعد از حمله صدام  به کویت و تهدید امنیت عربستان در سال ۱۹۹۰ قطع شد. بعد از سرنگونی صدام در سال 2003 و قدرت گرفتن شیعیان در عراق، ریاض باز ساز مخالف بغداد کوک کرد و روابط همچنان تیره ماند و دو کشور تاکنون تنش‌هایی را به‌دلیل دخالت‌های مکرر عربستان در امور داخلی عراق و دامن زدن به اختلافات مذهبی در این کشور، تجربه کرده‌اند.