نخست وزیر مصر برکنار می‌شود

پایگاه خبری «الوطن» مصر نوشت: قرار است طی روزهای آینده «شریف اسماعیل» نخست وزیر کنونی مصر برکنار و «مصطفی مدبولی» به جای او نخست وزیر شود.

این پایگاه خبری افزود: سه تا چهار وزیر کابینه و از جمله وزیران مسکن و گردشگری نیز برکنار می شوند.

پایگاه خبری «الدستور » نیز نوشت: به احتمال زیاد مصطفی مدبولی جایگزین شریف اسماعیل نخست وزیر کنونی می شود.

پایگاه خبری «صدی البلد» نیز نوشت:طی هفته جاری پنح تا 6 وزیر مرتبط با بخش اقتصاد و خدمات رسانی به مردم در کابینه شریف اسماعیل تغییر می کنند.

پایگاه خبری «المصری الیوم » نیز نوشت: منابع آگاه اعلام کردند پس از مذاکرات فشرده که نتیجه آن ادامه فعالیت «مصطفی مدبولی » به عنوان قائم مقام نخست وزیر بود، قرار است به زودی شماری از وزیران کابینه تغییر کنند.

این منابع افزودند : با مجلس مصر در خصوص انتصاب مدبولی به عنوان نخست وزیر و تعیین «عاصم الجزار» رئیس سازمان برنامه ریزی عمرانی به عنوان وزیر مسکن مشورت شد اما نتیجه ای که حاصل شد این بود که 6 تا هفت وزیر کابینه تغییر کنند .

پیش از این اخباری مبنی بر بازگشت شریف اسماعیل به محل کارش در نخست وزیری در آینده نزدیک منتشر شده بود اما منابع آگاه این خبر تکذیب را و اعلام کردند نمی توان زمان دقیقی برای بازگشت شریف اسماعیل مشخص کرد.

شریف اسماعیل به تازگی در آلمان تحت عمل جراحی قرار گرفت و به همین دلیل چند هفته است که در محل کار خود حاضر نشده است.

پایگاه خبری «الیوم السابع » نیز به نقل از منابع آگاه و عالی رتبه نوشت: خبرهای متواتری در خصوص ترمیم کابینه وجود دارد و حداکثر بین یکشنبه تا دوشنبه ، سه تا 6 وزیر برکنار می شوند.

الیوم السابع افزود: مجلس نمایندگان مصر نقش زیادی در این ترمیم کابینه خواهد داشت و همه عزل و نصب ها با مشورت مجلس انجام خواهد پذیرفت.

این پایگاه خبری در خصوص وزارتخانه هایی که وزیر آن تغییر می کند نیز نوشت:وزیران مسکن، گردشگری ، کشاورزی، آموزش عالی و توسعه محلی برکنار می شوند و به احتمال زیاد«مصطفی مدبولی » وزیر مسکن کنونی ، قائم مقام نخست وزیر می شود.

با جمع بندی اخبار رسانه های مصر به نظر می رسد ترمیم کابینه حتمی است اما بحث تغییر نخست وزیر با وجود بیمار بودن وی، ضعیف به نظر می رسد.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر ، 12 سپتامبر سال 2015میلادی ، شریف اسماعیل 63ساله را مامور تشکیل کابینه کرد .وی پیش از این، از سال 2013 تا 2015 میلادی ، وزیر نفت مصر بود.