واکنش کره جنوبی به حضور  کره شمالی در المپیک زمستانی

کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی روز سه شنبه انتقادات درباره حضور کره شمالی در المپیک زمستانی را رد کرد و خاطر نشان کرد که حضور کره شمالی در این بازی‌ها منجر به کاهش تنش در شبه جزیره کره بر سر مسئله هسته‌ای و برنامه‌های موشکی پیونگ یانگ خواهد شد.

برخی سیاست مداران مخالف و گروه های محافظه‌کار در کره جنوبی، حضور کره شمالی در بازیهای المپیک که قرار است ماه آینده در شهر پیونگ چانگ برگزار شود، را مورد انتقاد قرار داده و به آن لقب "المپیک پیونگ یانگ" داده‌اند.

پارک سو هیون، سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد درست یک ماه پیش ما شاهد تنش در شبه جزیره کره بودیم، اما تلاش‌های دولت برای مقابله با بحران از طریق گفتگو باعث شد کره شمالی بتواند در این بازی‌ها شرکت کند.

وی افزود: که ما نمی‌توانیم درک کنیم که چرا مخالفان از عنوان المپیک پیونگ یانگ برای المپیک پیونگ چانگ استفاده می‌کنند. این بازی‌ها را می‌توان المپیک صلح نامید.

پس از ماهها تنش بر سر مسئله هسته‌ای و آزمایشات موشکی کره شمالی، دو کره در اولین گفتگوی رسمی خود پس از حدود دو سال توافق کردند که کره جنوبی به حضور کره شمالی در بازیهای المپیک کمک کند.

محافظه‌کاران و جوانان کره جنوبی با اشاره به برخی اقدامات بویژه تشکیل تیم مشترک هاکی روی یخ زنان و رژه ورزشکاران دو کره با یک پرچم متحد، ضمن بحث برانگیز خواندن این اقدامات، از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی انتقاد کردند.

روز دوشنبه  گروه کوچکی از معترضان در کره جنوبی در ایستگاه قطار مرکزی در سئول تجمع کردند. قرار بود شماری از مقام های کره شمالی برای گفتگو با طرف کره‌ای خود با قطار وارد این ایستگاه شوند.

سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی گفت: زمانی که ورزشکاران، تماشاگران و مقامات بلندپایه کره شمالی در بازیهای آسیایی سال 2014 شرکت کردند، کسی این بازیها را بازیهای آسیایی پیونگ یانگ لقب نداد.

ما مطمئن هستیم این المپیک سنگ بنای مناسبی برای ایجاد صلح در شبه جزیره کره، آسیا و دنیا است.

دولت مون جائه این، رئیس جمهور لیبرال کره جنوبی بخاطر اعزام ورزشکاران به پیست اسکی در کره شمالی برای انجام تمرینات مشترک تحت فشار مخالفان است.

روز سه شنبه مقامات سئول سفر سه روزه‌ای را به کره شمالی آغاز کردند، تا امکانات پیست اسکی و فرودگاه تازه ساخت کالاما در نزدیکی این پیست را مورد بررسی قرار دهند. این فرودگاه ممکن است برای اسکی بازان کره جنوبی  مورد استفاده قرار گیرد.

یک نظرسنجی در روز دوشنبه نشان داد که میزان اعتبار مون جائه این، طی چهار ماه گذشته به خاطر تصمیم درباره تشکیل تیم هاکی مشترک با کره شمالی به 66 درصد کاهش یافته است.

کمیته اتحاد صلح آمیز سرزمین پدری در کره شمالی که مسئول امور مربوط به دو کره است، اقدام اعتراض‌کنندگان کره جنوبی را ناخوشایند خواند و خواستار عذرخواهی مقامات سئول و برخورد با این افراد شد.

سخنگوی این کمیته افزود که ما هرگز اقدامات حامیان گروه‌های محافظه‌کار در کره جنوبی در توهین به جمهوری دموکراتیک خلق کره و اغماض مقامات سئول در برخورد با چنین اقداماتی را تحمل نخواهیم کرد.