زشت‌ترین شخصیت در اجلاس داووس

پایگاه اینترنتی هافینگتن پست در مطلبی نوشت: یک سال از ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا می گذرد و او به عنوان نماینده کشور آمریکا در اجلاس سالیانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت می کند.

ترامپ در کلام و عمل یک آمریکایی نادان و بی سواد تلقی می شود. او به سادگی در توئیت های مکرر خود به سران کشورهای خارجی توهین می کند و در حضور آنها ساکت است. رئیس جمهور آمریکا موضعی همچون شخصیت های فریبکار دارد و رفتار غلط و نادرست او باعث به صدا درآمدن زنگ خطر هسته ای در جهان شده است. آمریکای ترامپ طرفدار برقراری نظم بین المللی، دموکراسی و ثبات  نیست و به ریسمانی برای ایجاد جنگ و ناآرامی دست می زند.

«سوزان گلاسر»، ویراستار پایگاه تحلیلی پولیتیکو معتقد است رئیس جمهور آمریکا فردی بی اطلاع، بی ثبات، دمدمی مزاج و یک احمق خود باور با دنیایی دوگانه است.

گلاسر در توصیف صفات ترامپ به نژادپرستی او اشاره ای نکرده است. دستور اجرایی او مبنی بر ورود مسلمانان به آمریکا، تمسخر رنگین پوستان و محرومیت مهاجران در آمریکا باعث شد این کشور در دوره ترامپ به شهرت بد خود بیافزاید. از سوی دیگر، توهین اخیر او به کشورهای آفریقایی و تشبیه آنها به «کثافت خانه» تاییدی بر نژادپرستی رئیس جمهور آمریکا بود.

تعداد اشتباهات دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی در طول یکسال ریاست جمهوری بر آمریکا به حدی گسترده است که حتی مشاوران او نیز نمی توانند آنها را رفع و رجوع کنند. او فرمول های سیاسی را لگدمال و توصیه های جدی را رد می کند.  مهمترین عضو تیم مشاوره سیاسی او «جرد کوشنر»، داماد یهودی اش و خام ترین فرد در کابینه وی است. پست های مهم در وزارت خارجه آمریکا به واسطه رفتارهای کینه توزانه و بچگانه ترامپ خالی مانده است و جز تنی چند از افراد بی تجربه در بخش های اصلی وزرات خانه های دولت او باقی نمانده است. ترامپ معتقد است«من تنها کسی هستم که مهم است».

در حال حاضر، آنچه برای کشورهای مختلف جهان و حتی مردم خود آمریکا مهم است استیضاح و کناره گیری ترامپ است. او  اتحادیه ها، نهادهای بین المللی، توافقنامه های تجاری را خوار می شمارد و تمهیدات جهانی برای مقابله با انواع بحران همچون تغییرات اقلیمی را نادیده می گیرد و به سادگی از کنار آن رد می شود. طرز تفکر او قدیمی است. او یک دلال املاک بوده است و آنچه برایش اهمیت دارد کنار زدن رقبا در یک مناقصه است؛ رویه ای اشتباه که در عرصه بین المللی نیز به کار گرفته است.

در بخشی دیگری از این مطلب نویسنده معتقد است شعار «اول آمریکا»ی ترامپ بازگرداندن این کشور به عقب است. سیاست های اقتصادی او در نگاه اول موفق بوده است ولی این به معنای پیشرفت اقتصادی آمریکا نیست. ترامپ به اقتصاد باز آمریکا پایان می دهد. او به دنبال لغو توافقنامه های تجاری است و از هر موقعیتی برای بی اعتبار کردن شرکای تجاری خود استفاده می کند. لفاظی های او در عرصه سیاسی به ایجاد اختلاف با سران کشورهای دیگر همچون انگلیس و آلمان شده است و تشدید بحران در شبه جزیره کره بخشی از سیاست های قلدرمابانه آن ریشه می گیرد.

نتایج نظرسنجی اندیشکده «پیو» از شهروندان آمریکایی نشان می دهد علاوه بر مردم آمریکا، شهروندان کشورهای متحد آمریکا نیز به ترامپ اعتماد ندارد و او را عامل اصلی بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی معرفی می کنند. آنها رئیس جمهور آمریکا را فردی خودکامه معرفی کردند که تنفرش از آزادی مطبوعات، نظامی قضایی مستقل و حکومت قانون در حال فوران است.

بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه گالوپ از 134 کشور جهان، میزان اعتبار آمریکا در دوره ترامپ به 30 درصد رسیده است که سریع ترین اُفت در تاریخ آمریکاست. آمریکای ترامپ جهان را به ناامنی سوق می دهد و با تداوم آن عواقب نا خوشایندی در انتظار جهان است.