واکنش یک مقام روس به وضعیت سوریه و عراق

"واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته در نشست شورای امنیت، یادآور شد که دولت سوریه موفق شده است تا استقلال و تمامیت ارضی خویش را حفظ کرده و در عین حال به مرحله حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز بحران این کشور زیر نظر سازمان ملل متحد وارد شود.

این دیپلمات بلندپایه روس گفت: «در سوریه در سایه نقش تعیین کننده نیروهای هوایی-فضایی روسیه، خاک این کشور توسط نیروهای دولتی از وجود تروریستهای بین المللی پاکسازی شد. در نهایت استقلال و حاکمیت سوریه حفظ گردید، شرایط برای بازگشت پناهجویان به مناطق مسکونی فراهم شده و امکان حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز بحران در این کشور، زیر نظر سازمان ملل نیز بوجود آمده است.»

به گفته نبنزیا، برگزاری کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه (30-29 ژانویه) در سوچی نیز به حل و فصل بحران در سوریه کمک خواهد کرد. وی افزود، مقامات مسکو امیدوارند که این کنگره بتواند انگیزه تازه ای به مذاکرات بین سوریها در ژنو ببخشد.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین با اشاره به آزادسازی خاک عراق از دست تروریستهای داعشی، یادآور شد که اکنون دولت و ملت عراق امکان آن را پیدا کرده اند تا روی مسئله مهم دست یابی به آشتی ملی و بازسازی زیرساختارهای این کشور بعد از یک جنگ طولانی با داعش بپردازند.

این دیپلمات همچنین ابراز امیدواری نمود که مشکل برقراری روابطی مسالمت آمیز بین بغداد و اربیل هم هر چه سریعتر حل و فصل شود تا اوضاع سیاسی در داخل عراق ثبات بیشتری یافته و استقلال و تمامیت ارضی این کشور حفظ گردد.