نجات ترامپ از ورشکستگی توسط شرکت اسرائیلی

«علی عبدی»، کارشناس مسائل آمریکا در خصوص تعلیق 65 میلیون دلار از کمک‌های وعده داده شده آمریکا به آنروا، با اشاره به اینکه نوع مواجهه واشنگتن با تشکیلات خودگردان فلسطین بی­ سابقه است، بیان داشت: ترامپ به دنبال نشان دادن تعهد خود به صهیونیست­‌ها است.

وی با توجه به بی‌سابقه بودن اقدامات کنونی واشنگتن در قبال تشکیلات خودگردان گفت: نوع مواجهه دولت آمریکا با تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال اتفاقات اخیر بعد از مذاکرات صلح مادرید و توافقات اسلو تا به امروز بی‌سابقه بوده است.

کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر دلایلی که موجب تصمیمات کنونی دولت آمریکا شده است، اشاره داشت: این موضوع چندین علت دارد. یکی از آن­ها به وابستگی یا نزدیکی شدید دولت ترامپ به دولت نتانیاهو و پیوندهای تنگاتنگ طرفین مربوط می­‌شود.

وی با اشاره به نقش کوشنر در تحولات اخیر در مناسبات آمریکایی­‌ها و صهیونیست­‌ها تأکید داشت: بخشی از این روابط از طرف جرد کوشنر داماد ترامپ مدیریت می‌شود. کوشنر گرایش­‌های شدید صهیونیستی دارد و یک یهودی ارتدوکس است.

عبدی با توجه به دلیل دیگر مؤثر بر رفتارهای کنونی واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی و امتیازاتی که به این رژیم می­‌دهد، گفت: بخشی از این موضوع نیز به روابط غیررسمی نتانیاهو و ترامپ با کانون‌های قدرت غیررسمی در سطح جهانی برمی‌‎گردد.

وی با تأکید بر روابط ترامپ و نتانیاهو اشاره داشت: نتانیاهو برای شرکت نفت و گاز جنی انرژی برای استخراج نفت و گاز بلندی‌های جولان سهم ویژه‌ای قائل شد. چهره‌هایی مثل دیک چنی و روبرت مُرداک جزء هیئت‌ مدیره شرکت جنی انرژی هستند. ترامپ و نتانیاهو روابط پیچیده‌ای با این شرکت دارند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تأثیرگذاری مباحث اقتصادی بر روابط کنونی واشنگتن و تل­ آویو تأکید داشت: ترامپ در دوران تجارت خود یکبار به مرز ورشکستگی رسید که مالکان  شرکت نفت و گاز جنی انرژی او را نجات دادند. این روابط در مورد تصمیم‌گیری‌های دولت ترامپ در سرزمین‌های اشغالی و معادلات غرب آسیا بسیار تأثیرگذار است.

وی با توجه به موقعیت کنونی تشکیلات خودگردان گفت: ترامپ می‌خواهد نشان دهد که نسبت به تمام روسای جمهور آمریکا تعهد بیشتری به اسرائیل دارد؛ لذا آنچه در صحنه میدانی مشاهده می­‌شود، عبارت است از اینکه تشکیلات خودگردان در سطح داخلی و خارجی دچار بن‌بست شدید شده است.

عبدی با تأکید بر اینکه مشروعیت تشکیلات خودگردان در سطح داخلی زیر سؤال است، افزود: روند صلح در حال حاضر عملاً بعد از مذاکرات مادرید، اسلو و کمپ دیوید یک و دو پوچ شده است. این موضوع اکنون واضح است و هیچ عایدی نیز برای فلسطینی‌ها نداشته است.