یونان در انتظار تغییر دولت آلمان

روزنامه "هندلزبلات" آلمان در گزارشی نوشت: هیچ سیاستمدار خارجی دیگری مانند نخست وزیر یونان این گونه بی صبرانه بر "مارتین شولتز"، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی با احزاب متحد مسیحی فشار نمی آورد. وی امید به اجرای طرح کاهش بدهی های یونان در صورت روی کار آمدن دولت جدید در آلمان را دارد.

حالا جوانان آلمان بی صبرانه به برلین چشم دوخته اند. آلکسیس تسیپراس، نخست وزیر یونان اعتقاد دارد که مارتین شولتز امید دهنده کشور اوست.

مارتین شولتز در کنگره حزب سوسیال دموکرات اظهار داشت که نخست وزیر یونان در نامه ای به او نوشته است که اگر تو برنامه های خود را اجرا کنی بنابراین جوانان در یونان می توانند دوباره به اشتغال امیدوار شوند.

تسیپراس به صورت تلفنی و با پیامک به حزب سوسیال دموکرات برای شرکت در دولت ائتلافی آلمان  فشار می آورد. نخست وزیر یونان به شولتز گفته است که تنها با مشارکت حزب سوسیال دموکرات در دولت ائتلافی آلمان شانس این وجود دارد که اروپا یک برنامه ترقی خواهانه را ارائه دهد. من اطمینان دارم که تو تصمیم درستی خواهی گرفت.

اگر چه شولتز البته برای اصلاحات ساختاری تلاش می کند که با اجرای آن یونان همچنان عقب است، اما حداقل آتن امیدوار است که فشارهای ریاضتی که تحت وزارت دارایی "وولفگانگ شایبله" از حزب دموکرات مسیحی بر آتن وارد می شد تحت یک وزیر دارایی از حزب سوسیال دموکرت کاهش یابد.

نخست وزیر یونان بخصوص درباره طرح کاهش بدهی های یونان به حمایت های حزب سوسیال دموکرات آلمان امیدوار است. این مسئله مدتهاست که مورد بحث قرار دارد. وزرای دارایی منطقه یورو در سال 2016 به آتن وعده دادند که به زودی درباره طرح کاهش بدهی های میان مدت و کوتاه مدت با این کشور صحبت کنند. اما تصمیم گیری در این باره تا زمانی که دولت جدیدی در آلمان روی کار نیاید امکان پذیر نیست.

نویسنده در ادامه به ارتباطات دوستانه و تنگاتنگ بین نخست وزیر یونان و رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان اشاره کرده و در بخش دیگری از این مطلب نوشت که این مسئله که وولفگانگ شایبله بعد از انتخابات پارلمانی آلمان به مقام ریاست پارلمان جدید رسید خیال آتن را راحت کرد. شایبله سخت گیر در سال های بحران برای بسیاری از یونانی ها یک شخصیت منفور بود.

وی از حامیان طرح های ریاضت اقتصادی سخت علیه یونانی ها بود.

بعد از شکست ائتلاف جامائیکا در آلمان خیال یونان بابت روی کار آمدن یک وزیر دارای لیبرال دموکرات در آلمان آسوده شد. بعد از آن یونان حزب سوسیال دموکرات را تحت فشار قرار داد که مذاکرات ائتلافی با احزاب متحد مسیحی را بپذیرد.

نخست وزیر یونان بر این مسئله تاکید کرد که این مسئله برای اروپا مهم است.

به  این ترتیب در کنار رئیس جمهور فرانسه، حالا مارتین شولتز، مهم ترین متحد نخست وزیر یونان در اروپا محسوب می شود.

حدود 4 ماه بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی آلمان احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات بالاخره از روز جمعه مذاکرات رسمی برای تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در آلمان را آغاز کردند. اما این مسئله همچنان باز و نامشخص است که توافق این احزاب برای این منظور با چه سرعتی شکل می گیرد.

با توجه به موافقت اکثریت ضعیف نمایندگان حزب سوسیال دموکرات در کنگره اخیر این حزب با مذاکرات رسمی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ، مشخص می شود که مذاکرات سختی به ویژه درباره موضوعات مورد اختلاف مانند پناهندگان، طرح سلامت و بهداشت و سیاست بازار کار در پیش روی احزاب است. انتظار می رود که این موضوعات در 18 گروه کاری مورد مذاکره قرار گیرد.

البته رسانه های آلمانی امروز از توافق احزاب بزرگ آلمانی درباره مسئله مهاجرت خبر دادند.

رئیس جمهور آلمان هم بعد از شروع رسمی مذاکرات ائتلافی بر لزوم تسریع در مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ در این کشور تاکید کرد.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مذاکرت ائتلافی باید تا چهارم فوریه (15 بهمن ماه) نهایی شود.